Esmaspäeva
hommikul mängib kümmekond paariaastast last oma kasvatajatega
Heureka ees ringmängu. Need on siinse Tikkurila lasteaia lapsed,
kes veel näitust vaatama ei lähe, kuid oma mängud teaduskeskuse
ees oleval platsil leiduvate suurte kivimitükkide vahel maha mängivad.
Kivimid on siia toodud kogu Soomest, et oleks näha, mille peale
kodumaa on rajatud. Ning et külastajaidki käib Heurekas kogu
Soomest, saab igaüks üles leida kodupaigale omase kivimi.
Igal aastal Heurekat külastava 300 000 huvilise seas on üha
rohkem eestlasi. Meiegi võime siia püsti pandud rahnude
seas ära tunda selliseid, mis kümneid tuhandeid aastaid tagasi
Soomest Eestisse jää turjal ratsutasid.
Teen ja mõistan
Kell pole veel päris
kümme, kuid Heureka klaasukse taha on kogunenud juba esimene klassitäis
õpilasi. Neile on pandud kohad kinni siinses laboratooriumis,
kus oskuslike giidide juhendamisel saab oma kätega analüüsida
vett, uurida kive, tutvuda keemia põhikatsetega, aga ka eraldada
DNAd. Samal ajal täitub õpilastest teadusteatri Minerva
kuplialune, kus esitatakse atraktiivseid katseid gaasimaailmast,
lektrinähtustest, valgusest. Suur osa neist katsetest annavad välja
numbrite mõõdu mõnes show-laadses etenduses.
Osa neist mõtles 60. aastatel välja ameeriklane Frank Oppenheimer,
kes nuputas, kuidas tuua õppimine teaduskeskusesse. "Ma kuulen
ja unustan. Ma näen ja pean meeles. Ma teen ja mõistan."
Seda Hiina vanasõna on teaduskeskustega seoses tihti tsiteeritud.
Väärtuslikke asju, mille omandamiseks on tõsine motivatsioon,
õpitakse väga sageli väljaspool kooli. Ametliku ja
mitteametliku, formaalse ja mitteformaalse õppimise vahel
pole vastasseisu, kui üht osatakse teise huvides ära kasutada.
Infoühiskonna tekkega 60. aastatel tundus, et ametlik kooliõpe
jääb kooliseinte taga toimuvast kaugele maha ning nõnda
asuti mõtlema, kuidas seda vahet vähendada. "Soomes on õpetamine
tavapäraselt kuulunud koolidesse," ütleb mitteametliku
hariduse alal viie
aasta eest doktorikraadi kaitsnud Hannu Salmi. "Kooliseadustik
pole küll keelanud koolivälise tegevuse, ent seda on vaadatud
kui vaheldust, mitte kui tunnetust." Nõukogudeajal polnud
Eestis kooliväline õppimine au sees. Selles oli midagi kahtlast.
60. aastatel püüti keskharidust elule lähemale
tuua, lülitades õppeprogrammi praktilisi kursusi nagu
autoparandamine ja õmblustöö. See katse kukkus läbi.
Üheks mitteformaalse õppimise heaks näiteks toob Hannu
Salmi soome keele õppimise paarikümne aasta taguses Tallinnas.
Pea kusagil seda ei õpetatud, aga pea kõik seda
oskasid. Sest motivatsioon oli tugev.
Võlupalli
argisus
Väike poiss möödub suure nõguspeegli ees õhus
hõljuvast pallist. Vaatab palli, mis hüpleb torust voolavas
õhujoas, lükkab seda sõrmega. Pall eemaldub õhujoast,
ent kiirustab sinna tagasi. Poiss ei usu oma silmi – õhujuga
peaks ju ometi palli eemale puhuma! Poiss vaatab peeglist oma suurendatud
kujutist ja palli selle kõrval. Midagi kummalist on õhus!
Tegu on Heureka põhinäituse ühe eksponaadiga. Õhujuga
ei lase palli alla kukkuda. Kui aga pall õhujoast väljub,
lükkab ümbritsev õhk selle kohe tagasi, sest ümbritseva
õhu rõhumine on väiksema kiiruse tõttu
suur, kuna aga õhujoas suure kiiruse tõttu on rõhumine
väike. See lihtne, ent efektselt üles pandud katse demonstreerib
Bernoulli seadust kujukamalt kui tahvlitäis valemeid. Kuid seda
tingimusel, et asja tagapõhja selgitatakse. Heurekas ongi hulk
koolitatud giide, kes oskavad lihtsamaid katseid selgeks rääkida
kuueaastastelegi. Heureka põhinäitusel on pea paarsada
eksponaati, koolipäev aga on piiratud. Pole võimalik hõlmata
neid kõiki, paratamatult keskendub üks õpilane ühele,
teine teisele asjale. Sellepärast ongi Heureka koolipäeval
alati paar tundi vaba aega, sellist, mille jooksul lapsed saavad pudeneda
laiali ja tegelda endale meelepärasega. "Kuid kindlasti tuleks
koolis siin nähtut üle arutada, nii nagu ei tee kahju, kui
Heurekasse tulles üht-teist juba ette läbi räägitakse,"
ütleb Heureka teadus- ja arendusjuht Hannu Salmi. Heureka kuulsamateks
eelkäijateks on sajandialguse maailmanäitused, kus suuresti
keskenduti teaduse ja tehnika viimasele sõnale. Esimene
nüüdses mõttes teaduskeskus rajati Münchenis 1903.
aastal. Deutsches Museum hakkas oma väljapanekutel esitama ka kaasaegseid
eksponaate, mida sinnamaani muuseumidele kohaseks ei peetud. Ning see
muuseum lõi oma algusaegadest peale põhimõtte:
"Käed külge!". Ehk moodsa sõnaga interaktiivse suhtlemise
külastaja ja eksponaadi vahel.
Lapse suu ei jäta
küsimata
Noor naine hoiab süles väikelast ja kuulab hoolsalt, kõrvaklapid
peas. Sildilt tema pea kohal saame lugeda: "Teeme superbeebi!" Beebi
naise süles näitab oma rahulolu. Inimese ehitusele, toimimisele,
tema kohale ühiskonnas ning looduses on Heurekas pühendatud
palju eksponaate. Geneetika on üks sajandilõpu võtmesõnadest,
ja teaduskeskus poleks teaduse selgitaja, kui siin ei leiduks
külastajatele arvutitaguseid tööpaiku, kus ei saaks selgitust,
kuidas pärilikkus toimib, kuidas DNAd eraldada ning mida
sellest saab välja lugeda. Ja asi pole sugugi nii keeruline, kui
paistab kooliõpikuid lugedes! Teaduse
tulemuste tutvustamist peeti keeruliseks veel sajandi esimesel poolel.
Alles Frank Oppenheimeri tegevus 60. aastate Ühendriikides avas
koolilastele teaduskeskuste uksed nii avali, et sealt ka õppetööks
kasu saada. Heurekas 1996. aastal toimunud maailma teaduskeskuste
kongressil esinenud India füüsik ja teaduse popularisaator
Yash Pal kinnitas, et olles saanud lastelt tuhandeid küsimusi,
on ta leidnud, et pisemate laste küsimused on huvitavamad. "Kui
lapsed kasvavad, hakkavad nende küsimused üha enam põhinema
õppeainetel, nende kalduvus vabalt maailma uudistada saab
pärsitud," ütles Pal ning küsis: "Kuidas te vastaksite
küsimusele: "Miks siis, kui keegi mind kõdistab, ma naeran,
aga kui ma ennast kõdistan, siis ma ei naera?"" Miks
kuu jookseb kaasa, kui ise joosta, aga kui peatuda, siis seisab? Miks
kuu on suurem, kui ta paistab horisondi lähedal? Miks inimene
seisab kahel jalal püsti, aga tool ei seisa? Lihtsad küsimused,
millest mõnedele pole suutnud täel määral vastata
teaduski. Kuid selgitada saab neid ometi. Ja üks teaduskeskuse
ülesandeid on selgitada lastele, et teadus ei ole midagi lõplikku,
et pole häbi öelda, et inimene või inimkond seda
või teist asja ei tea. Selles mõttes töötab
ka Heureka vastu igasugustele nn paranormaalsete nähtuste "asjatundjatele",
kel on iga asja kohta lihtne seletus olemas.
Jalgratas lae all
Heureka suurde saali on lae alla tõmmatud tross, millel sõidab
jalgratas. Poiss rattal naerab üllatusest. Miks ratas alla ei kuku?
Kus on jalgratta ja poisi raskuskese? Poiss ei pruugi veel õiget
vastust teada, aga ei kõhkle rattale istumast. Tema isa võib
vastust teada ja olla kindel, et ega ratas alla kuku, aga ikka ei julge
peale istuda ja nööri mööda sõita. Üks
teab, aga ei julge, teine ei tea, aga julgeb. Siin
on palju ühist õppimisega. Seegi on riskantne asi, mis nõuab
julgust peale hakata. Heureka julgustab selles oma külastajaid.
Selle keskuse laad on paljusus. Me leiame siit näited pea kõigi
eluvaldkondade kohta, mis on toodud meieni arvutite või mudelite
vahendusel, Verne teatri poolsfäärilisel kinoekraanil
või laborite ja õppetöökodade kaudu. Olles põhjamaade
20 teaduskeskuse seas küll suurim, on Heureka maailma mastaabis
siiski keskmise suurusega. Ent Soomes nagu Eestiski, märgib sõna
tiede, teadus mitte ainult loodusteadusi ja tehnoloogiat, vaid kogu
akadeemilise valdkonna paljusust – sotsiaalteadusi, keeleteadust, ajalugu,
psühholoogiat. Sellepärast saab Heureka olla palju inimkesksem
kui tema kolleegid näiteks USAs. Ning Heurekas pole mitte ainult
jalgratas lae all, vaid ka vahetatavad näitused, millest praegu
on avatud muinaskultuuride näitus. Nii nagu teistegi näituste
puhul, aitasid seda luua soome eriteadlased. Nende seas maailma
parim papüürusetekstide ja -tehnoloogia tundja professor Jaakko
Frösen, kes demonstreerib oma Petrast leitud käsikirju, aga
ka viisi, kuidas papüürust valmistati ja kuidas seda taastatakse.
Näitusel on aukohal ka Tartu ülikoolile kuuluv Egiptuse poisi
muumia, mille omapärase looga ning balsameerimisega üldse
saavad huvilised tuttavaks. Nii nagu muudki Heureka eksponaadid
on seotud eluga, tutvustab ka muinaskultuuride näitus tolleaegse
inimese igapäevaelu. Kuidas maksti makse, milliseid riideid kanti,
millises majas elati, milliseid mänge mängiti. Ja milliseid
toite söödi, sellest saab kogunisti aimu Heureka restoranis
Arkhimedes.
Igamehe kullaproov
Sügaval Heureka näitusesaalide all olevat keldrit läbib
torude ja kaablite rägastik. Keegi on ühe konksu otsa riputanud
plastmassist luukere. Eksponaadid on tunginud siiagi. Uut ekspositsiooni
valmistatakse ette aga Heureka töökodades. 14. novembril avatakse
tehnikanäitus, mis sisaldab väljapanekuid uusimatest
tehnikasaavutustest, mida kasutatakse kodus, tänaval, tehases,
laeval. Tehnik Vesa Kervinen monteerib parasjagu kokku katseseadet,
mis hakkab mõõtma kuldesemete kullaproovi. Kes julgeb,
see võib näha, kui suur tema Egiptimaalt ostetud odava kuldsõrmuse
vasesisaldus siis tegelikult on. "Tulime siia, sest kuulsime,
et Heurekas on uus väljapanek," ütles Jaakko, kes oma kuueaastase
poja ja naisega üle Vantaa jõe silla Heureka poole jalutas.
Eksponaatide mõistliku sagedusega vahetamine on oluline,
ning oma kümnendaks aastapäevaks järgmise aasta 28. aprillil
tahetakse Heurekas värskendada ka põhiekspositsiooni,
et oleks veel enam erinevaid väljapanekuid.
Erinevad on ka Heurekat
külastavate õpilaste motivatsioonid. Sisemiselt motiveeritud
õpilased süvenevad enam, kiitusele ja karistusele või
olukorrale motiveeritud õpilaste pinnapealsuse vastu aitab eelnev
oskuslik töö klassis. Eri motivatsioonid tingivad ka erinevat
laadi õppimise. "Kui uurisime, mida 13aastased lapsed mäletavad
kuus kuud pärast Heurekas käiku, siis selgus, et nad
mäletavad paljusid asju väga hästi," ütleb Hannu
Salmi. Mis on õppijale oluline, see nii kähku ei unune.
Et see töö oleks tulemuslik, on Heurekal kooliõpetajate
võrk, kuhu kuulub tuhatkond õpetajat, kes saavad siinsete
oludega lähemalt kursis olla. "Sel aastal alustab Heureka ka koostööd
Eestiga, et edendada teie teadusele suunatud muuseume ja õppimist
neis," ütleb Salmi. Koolipäev Heurekas on lõppenud.
Üle jõe viivale sillale on kogunenud rühm koolilapsi
ja vaatab pingsalt alla jõkke. Karupoeg Puhhi pulgamängu
mängijate jaoks on oluline, kelle pulk tuleb silla alt
enne välja. Kes teaduskeskuses vee voolamise omapära uurinud,
see teab, et pulk tuleb visata sinna, kus mõni lähedane
takistus vee voolu kiirendab. "Heureka!" hüüdis Archimedes
vannis, kui tundis, et tema keha oli seal palju kergemaks muutunud.
"Heureka!" hüüti Vantaas, kui nähti jõe
ääres Tikkurila jaama lähedusel tühermaal teaduskeskuse
jaoks kena paika. "Heureka! Ma leidsin!" saab ka pulgamängu võitja
rõõmustada.