“Aga
tegelikult teil veab: näe, vihm läks ära ja ega ta nüüd
enam tagasi tule,” rehmab Geir Svendseni käsi taevasse. Kiikan
osutatud põhjakaarde, ei näe seal aga midagi muud kui ikka
seda juba mitmendat päeva valdavat udu- ja pilvehämu. Ent
elupäevad Lofootidel elanud mees teab, mida räägib: edaspidine
näitab, et tõepoolest on vihmakangas sedapuhku päris
mitmeks tunniks katki lõigatud – et siis meid ja eriti meie telke
õhtutundidest kuni hommikuni ülipõhjalikult üle
kasta. “No lähme siis,” teeb Geir ilmajutule lühikese lõpu,
tõmbab matkakuue hõlmad esialgu koomale ja hakkab
alul vaid veidi-veidi tõusval rajal ülesmäge rühkima.
Mul on privileeg olla ta esimene järgija – olen teejuhi tahtel
ülendatud tõlgi rolli –, meie kannul on reisikaaslaste värvi-
ja muidu rõõmus rida, mis ajapikku vanaldase kummipaelana
aina pikemaks ja pikemaks venib. Grupi peas on teadagi mõnus
astuda – üks plusse see, et oled ise astumistempo peremees, aga
teiseks ei lähe rajanäitaja sõnad kõrvust mööda
ja päridagi on hõlpsam.
Madal ja ümmargune,
aga ihaldatud
Muidugi pole Digermulkollen Lofootidegi suhteliselt madalate mägede
seas tipp ega midagi – absoluutkõrguselt vaid kasinalt üle
meie Suurest Munamäest, napp kolm ja poolsada meetrit. Aga esiteks
on see absoluutne kõrgus ainult üsna vähe suurem suhtelisest:
tõus algab vaid mõni meeter kõrgemalt, kui on Raftsundeti,
Austvågøya ja Hinnøya saari eraldava kitsa väinakeele
pind. Teiseks paistab prisket kiilaspead meenutav mäe ülaosa
vähemalt siit tõusuraja algusest hullusti sileda ja kaljusena.
Ja kolmandaks pole enamik meie seast kes enam, kes veel, kes üldse
mitte mingid õiged mägimatkajad. Nii viskab ikka ühtlases
taktis astuv ja hingav 46ne Geir, sugugi mitte sportliku kõhukesega
kaupmees, peagi sõbraliku pilgu punetama ja hingeldama kippuvatele
võõramaalastele ja kuulutab välja viieminutise puhkepausi.
Meie tõusutee pole tegelikult see päris traditsiooniline;
arvasime algusest peale, et ju piisab meile ka lühiversioonist.
Aga sellegi tee tallatus näitab, et astujaid on siin küllaga
olnud. Mis siis veel sellest “päris” rajast kõnelda: sellel
trampis vaid mõni nädal enne meie tulekut, 18. juulil enam
kui kolmsada saapapaari. On lihtsalt selline tava – igal aastal 21.
juulile lähimal pühapäeval Digermulenile kõndida.
Miks just sel ajal, sellest kuuleme lähemalt tipule jõudes.
Tänavune
astujaskond oli rekordiline ja rahvusvaheline – norralastele lisaks
sakslasi ja koguni venelane. Ja ühed Austria motomehed tuksunud
sinna- ja tagasiteel oma tsikleil kokku 7000 kilomeetril – ainult selleks,
et Digermulkollenil ära käia. Sellel, et rekord tuli just
tänavu, on lisaks soodsale ilmale – Lofootidel olnud terve juuni
ja juuli briljantsed päikesepäevad, alles augustis hakkas
närutama – hoopis olulisem põhjus. Just see põhjus
aitas meidki kohale ja just seetõttu kirjutan ma ka seda lugu,
aga sellestki tuleb juttu ivake hiljem. Geir ja tema lähimad järgijad
on saanud just mööda rajalõigust, kus saapakantidele
lisaks kuluvad tõusujõu tõstmiseks marjaks ära
ka käed – raja serva on tõmmatud mõnus käsipuuköis.
“Noh, raskemat enam ei tule,” poetab norralane ja teatab uut peatust.
Enamikul meist on sõrmed-suud selleks ajaks sinised: tulgu
hingeldus pealegi peale, ega sellepärast saa jätta rajaservas
ahvatlevaid mustikaid roobitsemata! “Mina oma eluajal küll teist
sellist marjasaaki ei mäleta,” rõõmustab Geirgi metsaande
suhu kühveldades. Põuasest
Eestist tulnu teeb kadedaks ka põõsaist vahtivate pilvikute-tatikate-puravike
vägi. Ent kui marjakorjajaina olla viikingite järglased ületamatud
– näeme meiegi üht vennikest siinsamas Kollenil ämbrit
täitmas, eelmisil päevil silmatud rohkeist murakanoppijaist
rääkimata –, siis seenekorjamiskomme on Põhja-Norrast
kadunud: Tšernobõli-pilve pahandused on liiga hästi meeles
ja just seened on teadagi tublid igasuguseid pahelisi aineid endasse
korjama. Järjest rohkem on meil aga asja silmi mäenõlvakust
lahti kiskuda, et avaneva vaatevälja võlusid endasse ahmida.
Tagaplaanil
Rootsi, ees viikingite aare
“Kas see seal on ka mingi tükk Austvågøyst?” tahan
teejuhi ees oma teadmistega eputada. “Ei, need on Mollad, Suur ja Väike,”
parandab Geir. “Aga väikeseid saari on siit näha kokku 365,
täpselt üks iga päeva jaoks aastas.” Oleks ilm selge,
paistaks üle saaretäpilise Vestfjordi ka Rootsi mäed
– Norra mandriosa on neil laiustel õige õhuke. Ja oi põnevust
– ühel lähikonna kolmekümnest tosinast saarelapikesest
on peidus hukkunud viikingilaeva varandus. Mõnigi on seda otsima
rutanud, aga oodatud rikkuse asemel on tulnud vaid hädad ja õnnetused:
kas on aardekütt hukka saanud või tema maja maha põlenud
või naine naabrimehe kaissu jalutanud. “Ei, mina ise pole proovinud,”
ennetab Geir mu pärimist. “Aga üks mu sõber käis
– ja temal sai kohe merele jõudes paadikütus otsa, ehkki
sadamas oli ta paagi pilgeni täis pannud. Hea veel, et ise eluga
pääses!”
Eluga kaldale saaja peab olema eelkõige külmavereline. Digermuleni
kirik on pärit 1951. aastast, mille saamislugu seostatakse eelkõige
külma vere puudumisest johtunud suurõnnetusega 1920. aasta
sügisel. Toona tuli kõiki oma pere suursündmusi, olgu
selleks siis laulatus, ristsed või leeriskäik, ajada mitme
paadisõitutunni taguses Kabelvågis. Olnudki tookord novembris
siis üks vastlaulatatud noorpaar koos pulmalistega koduteele asunud,
kui paadil läinud tüür katki. Ilm olnud ilus, vaid laine
kandnud laevukest kalda poole, ometi sattunud osa paadisolnuist paanikasse,
nii et pruutpaar, äi, pruudi vend ja kes veel leidnud märja
haua. Rahulikuks jäänud saanud peaaegu kuiva jalaga kaldale;
viimane, keda nad näinud, olnud paadimasti külge klammerdunud
vastne abielunaine.
Siitpeale
muutus ammune oma kiriku ihalus külas valdavaks. Ja ootamatult tuli
abi mitte just väga armastatud Rootsist. Kuulsa August Strindbergi
naisevend jättis testamendiga varanduse mõne kiriku rajamiseks
Põhja-Norrasse. Just Digermulen, toona nii mainekas paik, selle
raha saigi. Ehitus vältas paraku aegadeni, kui küla kuulsus
oli ammugi tuhmunud. Selle paadisõidujutu taustal saan lõpuks
ometi selgeks ka selle, miks küll on Põhja-Norra saarte administratiivne
ja geograafiline jaotumine nii pagana kummaline. Näiteks seesama
Digermulen asub Hinnøyal, Vesterålenite saarestiku ja
ühtlasi kogu Norra suurimal saarel, ometi kuulub ta administratiivselt
Lofootide alla. Asi, selgub, on ülimalt lihtne – kõik sõltub
sellest, kuhu aegadel, kui sildu ja tunneleid veel polnud, sõita
sai: Digermulenist viis paaditee teadagi Lofootide keskusesse Svolværi,
aga mitte Vesterålenite mitme maakitsuse taga asunud “pealinna”
Sortlandi. Geir viskas oma matkakuue eelmises peatuses põõsa
alla – “Me tuleme ju sama teed tagasi!” – ja mõnigi meist järgis
tema eeskuju. Tipule lähenedes tuleb seda kahetseda – mõnel
sellepärast, et kõrgemal puhuv tuul tikub higiseks tõmbunud
selga ülemäära jahutama; minul, et peagi vajalik tühi
film jäi kõrvaleheidetud tormikuue taskusse. Erinevalt kaaslastest
on mul eelnev, koguni kahekordne Lofoodi-kogemus olemas ja nii ei üllata
mind enam siinsete mägede märgus: püsiv liigniiskus annab
turbasamblale pidevat toitu ja Digermulenkollenigi ülaosas on soo
mis soo, olgu samblakiht pealegi üsna õhuke. Oma laugas või
järvgi täitsa olemas.
Internet reisikorraldajaks
Juulimatkajad võtvat selle järve kuivemas servas ikka pruukosti,
meil on rutt aina ülesmäge, et kui ilusaks vaade siis veel
seal tipus tõuseb. Viimaseid meetrikümneid võttes
on mahti mõelda sellele, kuidas me Digermulenisse jõudsime.
“Meie” – see on tegelikult üks väike ennegi koos reisinud
sõpruskond, kuhu mina paraku ei kuulu. Sattusin tollele reisile
juhuse tõttu – seepärast, et sobival hetkel ühele selle
sõpruskonna liikmele oma kahekordsest Lofootidel-olekust lobiseda
oskasin. Neil oli just siiasõit plaanis ja selline “teadjamees”
kulus muidugi marjaks ära. Aga tegelik reisijoone kaardile vedaja
oli Tartumaa geograafist haridusametnik Maie Kitsing, ja tema on õnneks
usin internetis surfaja. Eks seetõttu ta marsruuti kavandades
Digermulenist pärit Kari Hamnesi koduleheküljele sattuski.
Ja see vahepeal Oslosse kolinud neiu oskas oma sünnipaika väga
hästi kiita. Sama neiu juhatas Maie interneti-sõbraks ka
Digermuleni matkakorraldajast kaupluseomaniku Geir Svendseni – ja saigi
reisikava täiendava “hiti”. Sest nagu enne juba vihjatud, on Digermulen
olnud väga kuulus koht, eelkõige ikka tänu külaservas
asuvalt Digermulkollenilt avanevale fantastilisele vaatele. Maailma
jõudis see vaade mäel pintslit vibutanud maalikunstnike
abiga, kes muidugi viisid oma töid ka Euroopa mainekamate kunstisaalide
näitustele.
Mille laevad tõid,
selle bussid viisid
Mäejalamilt üsna hirmutavana tundunud Digermulkolleni “kiilaspea”
on teekonna ehk kõige kergemini läbitavaid osasid, kindlalt
kõva ja lauge astumine. See toob meid kahe kivikuhja või
mälestussambani, millele müüritud tahvlid kinnitavad,
et Tema Keiserlik Kõrgus Wilhelm II viibis siin 21. juulil 1898
ja uuesti kolm aastat hiljem.
Ka noor Saksa imperaator sai Norra-reisi idee kunstinäituselt.
Digermulenit kujutanud pildid tundusid talle seadvõrd lummavaina,
et ta otsustas oma silmaga kontrollida, kas pärisloodus ikka ka
sama ilus on. Esimese reisi järel kirjutanud ta oma päevikusse:
“Tegelikkus oli maalidest kaugelt kaunim!” Küllap see nii oli,
sest Wilhelm jäi Digermulkollenile käima seni, kuni maailmasõda
tõi talle hoopis teisi muresid kui jõudeaja sisustamine.
Mäetipp kannab aga tänaseni nime Keiservarden. Ühe kroonitud
pea kirg tõi kohale teisigi siniverelisi või nende läheduse
ihkajaid. Nii on mäel käinud ka Hollandi ja Rumeenia kuningannad,
Siiami prints ja hulk teisi prominente, kellest keegi pole Digermuleni
kohta kirjutanud ainsatki halba sõna. Sedaviisi on küllap
põhjendatud kinnitus, et just Digermulenis sündis Põhja-Norra
turism. Paraku on ajaratta käik enamasti kõike muud kui
sujuv. Teine maailmasõda pani taas liikuma meeletud rahvamassid,
aga kindlasti ei saanud neid retki turismiks nimetada. Kui Vana Maailm
taas kord rahunes ja uuesti reisima hakkas, olid tavad muutunud, suured,
kuid paraku kallid ja aeglased kruiisilaevad läksid moest, aina
enam tõusis ausse auto- ja bussimatkamine. Neist võimalustest
oli kunagine põhjamaine turismi-Meka Digermulen ära lõigatud:
küla oli ligipääsetav vaid veeteid mööda. Ja
nii kasvas aina suuremaks Lääne-Lofootide kuulsus, ehkki sinnagi
saamiseks tuleb ka täna vähemalt Melbu-Fiskebøli praamiots
alla neelata. Ometi on see 25 minutit midagi hoopis muud kui mitmetunnine
laevasõit Bodøst või Skutvikist üle Svolværi
Digermulenisse.
Killuke
ajalooraamatusse
Geir kougib tipule jõudes
lahti kahe Wilhelmi-samba vahel asuva metallkasti ja õngitseb sealt
välja “aidaraamatu”: kõik mäele tõusjad panevad
end siia kirja. Ja Digermulenis sündinud teejuht on kindel: “Enne
teid pole siin ükski eestlane käinud!” “Noh,” mõtlen,
“tuntud igas-sadamas-on -vähemalt-üks-eestlane-fraasi meenutades
ei saa ju sugugi kinnitada, et näiteks kasvõi Saksa Villemigi
kaaskonnas mõnd Maarjamaalt pärit meest polnud.” Aga küllap
võib üsna kindlalt arvata, et pärastsõjapäevil
pole tõesti ükski Eesti kodakondne enne meid Kollenile oma
jalga saanud. Natu-natuke Eesti juurtega mees muide küll – juba viiendat
aastat elab ja korraldab Digermulenis kunstikursusi Saksa kutseline maalija
ja fotograaf Christian Ivar Hammerbeck, kellega me järgmisel päeval
tuttavaks saame. Ja arvatavasti kõik sellest tutvusest imetoreda
inimesega rõõmu tunneme. Tema isa-poolne suguvõsa
tuleb Revalist – selle kontrollib mees kiire telefonikõnega Saksamaal
elavale emale üle! Sellesama Christian Ivariga sõidame juba
homme Trollfjordile. See kohanimi on Eesti turismikorraldajate ja -nautijate
seas arvatavasti kaugelt tuntum kui Digermulen. Olgu siis öeldud,
et Digermulenist on Trollfjordile sõita palju-palju lühem
(ja muidugi siis ka odavam!) kui tavapärasest Svolværist, legendaarse
postilaeva Hurtigruta reisist rääkimata! Hurtigruta toob Geirile
meelde loo aegadest, kus Digermulkolleni pealael asus veel kohvik, kust
sai osta nii karastavat kui ka joovastavat joogipoolist ja üht-teist
muud suupärast. Kohvik olla “tuulest viidud” – tõepoolest
puhunud kõva torm ta ühel päeval tänagi näha
ankrukonksust lahti ja kaljudelt alla. Taastamislusti kellelgi tookord
polnud, sest Digermuleni kuulsus oli ka ise juba rusudeks pudenenud. Aga
kohviku hiilgepäevil oli kehtinud komme, et ehitise kõrval
asunud lipumasti heisati selle riigi plagu, kelle laev parajasti kai ääres
seisis või sellele lähenes. Ühel päeval olnud kohvikupidaja
eelinfo väheke vildakas: mastis lehvis Saksamaa rahvussümbool,
väina tuli aga hoopis prantslaste alus. Viimased keeldunud sellist
sigadust nähes kategooriliselt randumast. Mis siis äritundlikel
kohalikel muud üle jäi, kui üks rannas olnud mehi pidi
seitsme minutiga tippu ruttama ja vale kanga õige vastu vahetama.
“Mina seda seitsme minuti juttu ei usu,” lõpetab Geir muheledes.
Ei taha uskuda meiegi, sest meil kulus tõusuks tubli tund…
Sirelikarva laskumine
“On ammutuntud tõde see, lihtsam mäest on alla tee,” laulis
kunagi FIX ja ehkki see reegel pole kaugeltki universaalse kehtivusega,
sobib ta Digermulkolleni kohta imehästi: meie samm on allamäge
hoopis tiidsam ja hingamine ladusam ja juttudel on mahti vabamalt voolata.
Silmgi suudab enam märgata – näiteks seda, kui põdrakanepiroosa
on suvelõpu Põhja-Norra. Tegelikult peaks siia tulema
hoopis varem, näiteks jaanipäeva aegu, kui päike looja
ei lähe ja õiteküllus ning linnulaulrohkus sellest
aiva õilmitsemis- ja rõkkamislusti saab!
Digermulenis ja lähikonna pisikülades elavad umbes kolm ja
poolsada inimest oleks kasvõi läänenaabri Rootsigi
oludes üsna pea olematuks hääbunud. Mitte sellepärast,
et keegi neis imekauneis paigus elada ei tahaks. Aga põhikooli
lõppedes pead haridusjätku nõudma paaritunnise paadisõidu
taga Svolværis, kust tulles ja kuhu minnes torm kollitama tuleb.
Ja külas annab tõhusamalt töökohti vaid lõhekasvatus
ja -töötlus. Muide, hästi põgus töötlus,
sest Euroopa Liitu mittekuuluva maa konservidele on sisseveotaksid üle
mõistuse kõrged. Küllap see sunnib Geiri arvama,
et kui järgmine kord Liitu astumist arutatakse, siis ütleb
rahvas “jah”.
Õnneks on Norra Kuningriigile enam kui võibolla mistahes
teisele riigile tähtis, et asustatud oleks iga tema piirkond. Loeti
raha, mis loeti, ja arutati, mis arutati, aga uskumatu sai teoks – sellesama
näputäie inimeste huvides rajati kolm tunnelit, pikim neist
üle kolme kilomeetri, mullu novembris avati ka sild üle Raftsundi
väina – Raftsundbrua – ja nüüd kulub Fiskebøli
sadamast Digermuleni külasse sõiduks napp kolmveerandtund,
saarestiku keskusest Svolværist vast pool tundi enam. Kaugelt
tulnul pole lihtne hinnata ei saarerahva rõõmu ulatust
ega ka jõupingutuste suurust, mida need muutused maksma läksid.
“Me ei sõltu enam
praamigraafikust, meil on voli minna siis, kui see vajalik on!” Küllap
on see just seesama mõte, mida Eestis kordavad ka saarlased oma
püsiühendusele mõeldes. “Aga kas ei too see kaasa ka
pahesid?” tikun õelalt meepotti tökatit tilgutama. “Jah,
talvel olid meie ajaloo esimesed sissemurdmised. Süüdlastel,
Svolværi poistel, saadi kraest kinni. Sellega tuleb teil alati
arvestada, et iial ei leia te vaid kulda. Silla avamine oli tegelikult
meie ellujäämise küsimus – ja kogu külarahvas on
seda meelt,” on Geir kindel.
Digermulenist natuke veel kaugemal asub Storfjelli küla, mille
elanikele oli mitte kuigi ammu peaaegu ligipääsmatu isegi
Digermulen. Külarahvas, tosinkond vanemat daami, nõudis
tükk aega asjatult võimude tähelepanu, võttis
siis ette omaalgatusliku rahakogumise, ostis ivake dünamiiti ja
alustas oma jõududega tee rajamist! Eakate naiste tegusus leidis
pressitoe mitte ainult kodu-, vaid ka välismaal – ja peagi tulid
töödeks vajalikud kroonimiljonid juba kuningriigi kaukast.
Aga kui nüüd keskmise eestlase teatud kalduvusi silmas pidada,
siis kulub ära veel üks olmeline õiend. Lähim
viinapood jääb väga suure tõenäosusega ka
edaspidi külast 75 kilomeetri kaugusele Svolværi. Selline
on lihtsalt Norra riigi alkoholipoliitika isepära, et lahjast õllest
kangemat napsi saab vaid Vinmonopoleti poodidest – ja neid viimaseid
on hästi vähe.
Piinlikupoolne põõsahetk
Meie kokku poolteist tundi vältav mägimatkake päädib
mõnelegi väikese nõutusehetkega. Puht inimlikud vajadused
pressivad peale. Ja mis seal ikka pikalt mõelda – avalikku käimlat
Digermulenis ei paista olema, küll on aga Kolleni jalamil põõsaid
enam kui küllalt. Paraku lõpeb see ettevõtmine mõnele
meist külanaiste pahandamisega. Geir on tuleviku suhtes täis
roosilist optimismi: “Tegelikult on meil peaaegu kõik olemas
– on tegus kool ja lasteaed, on ka lapsi, sest Digermulenil sündinud
noored tulevad meelsasti pärast mujal hariduse omandamist koju
tagasi. Meil on vanainimeste päevakodu, kauplus, kirik, postkontor,
lõhefarm. Puudub vaid hotell. Ka täiendavaid inimesi oleks
vaja, kes hakkaksid nii seda hotelli pidama kui üldse turiste teenindama.
Ja muidugi nõuab see kõik riigilt omajagu investeeringuid.”
Massturism ei ole see, millest digermulenlased unistaksid. Et sõidab
suur buss ette, inimesed teevad paar pildiklõpsu, juhid tühjendavad
ehk kemmergupaagi, ja jälle teele. Pigem soovitakse neid, kes ivake
kauemaks paigale jääksid. Roniksid Kollenile, üüriksid
laeva Trollfjordi sõiduks või paadi käiguks mõnele
365 saarest või kalastusretkeks. Ja jätaksid võimalikult
palju raha külla. Paraku näitab kasvõi seesama piinlik
peldikuepisood, et ega külarahvas tulijate vastuvõtuks nii
väga valmis olegi. Ometi oleks patt, kui meie – esmaavastajad,
eks ole – seda liiga südamesse võtaksime. Sest kohaliku
kaupluse omanik Geir ja ta mõttekaaslased teevad oma turismikorraldustööd
ju lihtsalt hobi korras. Ja väidetavasti pole Lofootide lääneosast
mingit toetust loota. Svolværi või Reine või Nusfjordi
turismijuhid kartvat pigem, et Digermulen oma kunagise kuulsuse toel
osa nende leivakannikast endale kahmab. Üheski teises Lofootide
külas ei leidnud me hiljem Digermuleni kohta ainsatki postkaarti,
ehkki nad on täitsa olemas.
Aga mind, eestlase jaoks palju kordi Norras olnud inimest, kummitab
veel üks äratundmine, mis pidanuks tulema hoopis varem. Selleks,
et Norrat näha, on vaja mäkke ronida!