Himaalaja
on mäed, on mäed, on mäed. Nepal on Himaalaja. Nepali
tajumise tee on rada. Ja “namaste” on nepali keeli nii “tervist” kui
“nägemist”.
. .
LÕPETATUD või täiuslik asi on enamasti kuiv
ja igav. Siit vist vajadus millegi muutuva järele. Et oleks elus.
Et oleks saladus. Mäed ei ole surnud. Mägede surmaks on tasandik.
Mägedes on saladuseks rada. Rada on liikumise otstarbekuse määr
ja mälu. Iga kabjapuudutus salvestub nõlvale kogemusena
kauaks, kui mitte igaveseks. Iga järgmine korduv jalaaste süvendab
eelkäijate jälje, silub konaruse ja kasvatab turvalisust.
Jälle ja jälle kinnitades järeltulijatele, et muud, näiliselt
lihtsamad võimalused ei ole õiged. Ka siin ja seekord.
Mägedes ei saa kunagi lasta kuidagi, otse. Mägedes on rada
kunst. Looming. Müstika. Kordumatu. Isepäine. Nepalis on sündinud
üks maailmareligioonidest – budism, mille üheks sümboliks
on ring, ratas. Veider küll, kuid selle igapäevane praktiline
rakendus auto näol jõuab siia alles kaks ja pool aastatuhandet
hiljem. Põhjuseks ikka needsamad rajad lõpututel järskudel
nõlvadel, kus ka lihtsa kaariku või veovankri kasutamine
otstarbekas polnud. Koormad kantakse tänini veoloomade seljas või
veelgi sagedamini inimeste peas. Mitte nagu Aafrikas pealael, vaid laubarihma
abil seljas. Igatahes raske on oma silmi uskuda, kui ise umbes viiskümmend
kilo kaaluv mehike vinnab selga (pähe) kuus täis kasti kokakoolat,
kasti makarone ja oma tarbeasjade nutsaku kõige peale ning siis
selle torniga mööda järsaku tõusu minema kõnnib.
Paljajalu, muuseas.
KANDJA
elukutse on siinset rahvast toitnud rohkem kui kaks tuhat aastat, aga
ikkagi – mis liig, see liig. Alles põhjalikumal jälgimisel
saad aru, kui kõrgele tasemele võib viia kõige
tavalisema käimise tehnika. Näib, et sellesse maailma on järele
jäänud ainult mees ja ta kandam. Või kandam ja mees.
Sedapidi ongi vist õigem. Ei ühtegi juhuslikku liigutust
ega emotsiooni. Iga jalaaste ning hingetõmme on rütmi viidud
ja keskendatud ainult edasiminekule. Samm, hingetõmme; samm,
hingetõmme. Ja jälle on meeter lõppematust teest
selja taga. Nii päevast päeva, nädalast nädalasse.
Arvatavasti mõjutab mälestus pidevast rajaga arvestamisest
ikka veel ka sealset linnakodanikku. Viimanegi kodutu hulgus liigub
alati sellise väärika näoga, nagu oleks tal selge siht
silme ees ja mingi ilmtähtis asi ajada. Valge inimene avamaastikul
näib rohkem sihitu lonkijana. Alles viiekümnendate aastate
alguses hakati siin esimesi radasid teedeks kohandama ja praeguseks
on ühenduse saanud ainult maa keskosa. Üksikud lennuväljad
parandavad küll veidi olukorda, kuid ilm mägedes on väga
muutlik ja risk nädalate kaupa oodata suur. Nõrganärvilistel
ei tohiks Nepali teedele asja olla. Isegi Pamiiri tee(tuse) karastus,
kust ometi sai kaasa võetud kurblik-lõbusad teetähised
allakukkunud vrakkide juures a la “Vasja pojehhal prjamo” (Vasja sõitis
otse), on siin ebapiisav, sest kõrguste vahed on veel mitu korda
suuremad ja juhid veel külmema kõhuga. Küllap toetab
sellist uljast muretust budistlik teadmine saatuse ettemääratusest.
Ka võtab veidi kõhedaks asjaolu, et siinmaal on sõidukijuhtimine
kollektiivne tegevus. Igal piloodil on alati abiliste vägi, kes
tabamatute käemärkide abil sõiduki mõlemalt
küljelt kaasliiklejatega suhtlevad. Avariide puhul kulub selline
abivägi vägagi ära, kui on vaja teise meeskonnaga asju
klaarida. Reeglina pole India TATA tehaste veoautodele suunatulesid
üldse külge ehitatudki. Neid asendavad edukalt kirjad tekstiga
“Horn please”. Ja seda horn’i ehk pasunat ikka antakse ka, niipalju
kui torust tuleb. Iseasi, kas seda ka kuulda on, sest auto pühademuna
sarnane välimus näikse olevat palju olulisem kui summutaja.
HIINA
JA INDIA vahele jääv Nepal on suutnud säilitada läbi
ajaloo oma iseseisvuse, vahendades kahte suurvõimu. Kaubavahetus
kulges peamiselt piki Kali Gandaki ja Marsyangdi orgusid. Need marsruudid
on ajaloolaste arvates olnud pidevas kasutuses mitu tuhat aastat. Ikka
sool ja hõbe Tiibetist alla ning vili ja riis Indiast üles.
Iga rajaäärne majapidamine annab ulualust. Igal suitsust mustal
tuleasemel valmib üllatavalt mitmekesine maitsev toit. Teekäija
on südaöölgi teretulnud. Ka kohalikud inimesed liiguvad
hooajati palju üles-alla, sest põllukultuuride valmimise
aeg sõltub nii kõrgusest kui aastaajast. Põlluharimine
järskudel käsitsi kuhjatud terrassidel sarnaneb iidsete aegadega.
Siin seda muret, et midagi teha poleks, ei tunta. Valge inimene on siinmail
käimas alles viimased neli aastakümmet. Praegu üha rohkem
ja rohkem. Kaheksatuhandelise Cho Oyu tippu, kus nüüd ka meie
meeste “kasside” jäljed olemas, jõudis sel aastal üle
600 üritaja. Igal vähegi tuntud sihtmärgil tuleks arvestada
järjekorraga. Lennureisid on mõttekas varakult broneerida.
Kaks kolmandikku väliskülastajatest suundub Annapurna piirkonda,
kus väiksema vaevaga on kättesaadavad Himaalaja peaaheliku
imelised vaated. Ülejäänud kolmandik turistidest valib
sihiks šerpade asuala lähedusse jääva maailma kõrgeima
tipu Everesti ümbruskonna (näha ja surra). Neile, kes
sellega hakkama on saanud, võisid ameeriklaste 1986. aasta topograafiaekspeditsiooni
tulemused mõjuda tõelise tuisuilmana, sest moodsaim tehnoloogia
andis Karakorumi kõrgeima tipu K2 kõrguseks 11 meetrit
rohkem kui Everestile. Järgmise aasta itaallaste mõõtmised
aga taastasid Džomolungma esikoha. Ka järgmised mõõtmised
on esitanud igaüks veidi varieeruvaid arve. Everest ise avastatigi
kaardistamise käigus paberil ja on vaatelt kaunis ilmetu.
KIRJALIKES ülevaadetes
on “kaheksatuhandelised” alati paigutatud erilisele, tähtsamale
riiulile, nagu teeks just see kõrgusjoon tipu eriliseks. Postkaartidelt
ja trükistelt vaatab Himaalaja sümbolina tavaliselt vastu
hoopis fotogeeniline Machhapuchhare, mille kõrguseks on antud
6997 meetrit. Nagu eluski, jäävad tõsised tegijad enamasti
varju. See naljakas lahterdamine on kontrastiks elutervele suhtelisusele
ja kirevusele, mis Nepali mäed ja nende asukad nii inimlikuks teeb.
Iga naaberküla kutsub järgmist veidi erineva nimega. Igas
järgmises orus, järgmisel külgribil elab erinev rahvas.
Tamangid, Raid, Limbud, Gurungid, Magarid, Sunwarid, Jirelid, Thakalid,
Sherpad, Manangid, Dolpod, Lobad, Baragaunlid, Thaurud, Dhanwarid, Majhid,
Daraid, Satarid, Dhangarid, Rajbanid, Koched, Taipurid... See on alles
üldine liigitus. Kohalikud usukombed, keeled ja tavad. Kastisuhted.
Neidki pidi laias laastus 42 sorti olema. Kuigi mõttetu on kelleltki
otse kastikuuluvust pärida, sest vastuseks on alati, et küsitav
on brahmaan, st kõrgeim, vaimulike kast. Ja kogu selle kribukrabu
juures on kõige huvitavam üldine inimestevaheline sallivus.
Ole sa kas ruuduline või triibuline, see on sinu oma tee ja ettemääratus.
Vähemalt näib nii pealiskaudsel kontaktil. Sama kehtib ka
erinevate kommete kohta. Kathmandus olid sõbralikult kõrvuti
uusaasta transparendid, millest üks tervitas aastat 2056, teine
aga kuulutas 1919. aasta saabumist. Pidutsemist tahavad need kõik.
Nepallaste harjumatu heasoovlikkusega peab rändaja kindlasti arvestama.
Nimelt on sealses suhtlemistavandis “ei” ütlemine veidi ebaviisakas
ja reeglina eelistab küsitav positiivset vastust tõesele.
RADA ümber
Annapurna massiivi väisab ka kaheksatuhandeliste Manaslu ja Dhaulagiri
nõlvu, kestes 12–16 päeva ja alates umbes 800 meetri kõrguselt
üle merepinna. Tõus poolel teel asuvale 5416 meetri kõrgusele
Thorung La kurule läbib kõik maakera kliimavööndid
troopilisest džunglist arktilise lumekõrbeni. Ilmselt on võimalik
piisava aja ja hoolika vaatluse korral näha enamikku Nepali 6500
taimeliigist, 800 erinevat lindu ja loomi krokodillist lumeleopardini.
Üksikule keskendumine ei ole kerge, sest mägede mastaapsus
ei mahu harjunud raamidesse ja tähelepanu hajub kõiksuse
ülevusse. Siin peaks kõike kirjeldama ülivõrdes.
Mukinathi puhtusest krudisev atmosfäär korrastab ideaalsesse
kristallstruktuuri viimasegi pohmeluses ajuraku, Mustangi lõputud
pruunide värvide variatsioonid ootavad oma Valdur Ohakat, aga kõige
rohkem hämmastab siiski keskkonna üldine heatahtlik ükskõiksus.
Teekäija sebimine näib olevat kõige ümbritseva
kõrval nii tühine, et seda ei saa kuigi tõsiselt
võtta. Reisijuhid reklaamivad Annapurna ja Dhaulagiri vahele
maailma sügavaimat kanjonit. Kui oled selle lõigu läbinud,
selgub, et nägid, et midagi ei näinud. Ja ka selle kannab
pealuust minema iga päev regulaarselt kella üheksast kella
kuueni alt üles puhuv noore tormi sarnane pidev tuul. Mälestuseks
jäävad liiva- ja kruusaterad riietes ning kõigis ihuavades.
SAGELI korduv küsimus
sealmaal on “Do You want hash?” Aitäh, kaim. Ära solvu, aga
ei soovi. Mitte sellepärast, et ei tahaks pilves lennata, vaid
lõpuks olen ilma rohutagi aru saanud, miks lapsepõlve
gurud John, Paul, Ringo ja George nagu paljud teisedki pidid üheks
lõiguks oma teest just siinse valima. Nüüd minagi.
Kui ütled “namaste”,
mis nepali keeli tähendab nii “tervist” kui “nägemist,” kummardu
kergelt ja pane peopesad rinnale kokku. Nüüd oled sulgenud
oma ringi, raja otsad saavad kokku. Nüüd oled sa õnnelik.
Nepalis oled sa õnnelik.
![](../../arro3w1.gif)