![]() |
||||||||||
KODUMAA UUDISED MAAILMA MAAD JA RAHVAD |
||||||||||
Gröönimaa külmutatud vaikus |
||||||||||
|
Enne Gröönimaale ja Kanada Arktikasse tööreisile asumist sõelusin mälust välja kaks nime – Nanseni ja Frami. “Suuskadel läbi Gröönimaa” mulle just lauaraamatuks ei kujunenud, aga sisuga olin kursis. Ja loomulikult Fram. See laev tundub üldse Eesti rahvale tähtis olevat, pani ju ka Gustav Ernesaks oma elu- ja töölaeva, RAMi selle nime järgi. Rohkem pagasit mul kaasas polnud.
EILE LAHKUSIME idaranniku
suurimast asundusest nimega Ammassalik ja homme tahame jõuda
Lõuna-Gröönimaa ENNE PÄIKESELOOJANGUT on järsku kohale valgunud veel üks tegelane – udu. Aga mitte see tavaline ja segav, mis kardina moodi ette tuleb ja kõik ära varjab, vaid otse vastupidi, kogu senise pildi veel ilusamaks muudab. Udu moodustab nimelt kaks hiigelrõngast – ühe vee piirile, teise ja laiema aga otse mäekupli ümber. Udurõngastatud mäed! Udult sellist tempu küll ei oodanud, on ju see tegelane meremeeste kõige suurem vaenlane, meresõidu pahategijate edetabelis kindlalt eespool viinast ja naistest. Ja nüüd siin, Imarssuaq’i fjordis saab ta sellise süütu teoga hakkama, et kõigil inimestel laevas jääb suu lahti. Gröönimaa on paik, kus loodus ei näita inimesele kohta kätte nagu Antarktikas või Kanada Arktikas. Seal pannakse kohalike hiigelmõõtude taustal asi karmilt paika – mis sa könn siin konutad, kes sa ka oled! Gröönimaa on sõbralik, ta räägib sinuga, kutsub kaasa, võtab sul käest kinni. ILULISSAT (JAKOBSHAVN) – Gröönimaa suuruselt kolmas linn ja kogu Põhja-Gröönimaa keskus. Kaardilt on seda hõlbus leida, selle eest hoolitsevad kaks orientiiri. Esiteks paikneb Ilulissat täpselt Gröönimaa läänepoolse rannajoone keskpaigas ja otse tema vastas asub väike Disko saar, ainuke saar kogu pika rannajoone lähistel. Linn asub põhjapolaarjoonest 180 miili põhja pool. Päike, koerad ja kuivatatud kala – põhitegijad esimese külastuse ajal. Enne neid kolme aga tulevad lõhnad. Nina kaudu antakse 27. juuli hommikul kõigile mootorpaadis viibijatele teada, et oleme lähenemas sadamale ja et siin kuskil lähedal peab hülgetöötlemis-tehas või siis vähemalt kalakombinaat asuma. Midagi vana ja läppunut levib õhus, see on rääsunud rasva hais. Kui oleme möödunud hõbehallidest hiigelmahutitest ja hakkame juba kai peale ronima, pole enam mingit haisu, asjad aga saavad sellegipoolest selgeks. Sadamakail paikneb kalakombinaat. See on juba hoone, ja vägevate kirjadega – oleme tõepoolest linna sattunud! Midagi niisugust nägime viimati Rejkjavikis. Mõned ratastega tõstukid veavad kalakaste. Kalurid oma väikestelt kalalaevadelt laadivad need tõstukile ja järgneb sõit kombinaadi hiigeluksest sisse. Paar-kolm kalalaeva loksuvad vaikselt päris meie paatide naabruses. Töölistel on seljas erkoran¯id kombinesoonid, seljal suurte tähtedega “Royal Greenland”. Kohe sadamast algab järsk tõus keerdtreppi mööda üles. Mäe otsas on juba asfalt maas ja maju päris tihedalt, mõnes kohas annab tänava mõõdu välja. Vaatame tagasi sadama suunas ja näeme all orus lahesoppi, kus on eraldi kohad jahtidele, paatidele ja väikestele kalalaevadele. Suuri kauba- ja reisilaevu aga pole. Palju neid siia mahubki? Viking Line ja Silja Line mahuksid lahedalt üksteise kõrvale, aga kas ka rohkem, pole kindel. Sellegipoolest on see kogu Gröönimaa tähtsamaid sadamaid, kalasadam nr 1 kohe kindlasti. JALUTAME MAJADE
vahel. Päike põletab kurjalt, nägu kipitab. Kombinesoonid
on alla Tagasiteel vaatame ümbrust
juba teise pilguga, koeri on tõepoolest iga maja juures, ja mitte
üks-kaks, vaid kümmekond. Terve nartatäis, kümnest
viieteistkümneni. Ühel korralikul Ilulissati kaluril, kes
sõidab talvel nartaga jääfjordile paltust püüdma,
peab olema koerarakenditäis terveid ja tugevaid koeri, seega vähemalt
kaksteist. Põikan ühe maja taha neid veelkord vaatama. Siin
on täiskasvanuid ainult neli-viis, aga puuduvaid asendavad seitse-kaheksa
kutsikat, ja kogu see valge-hallikirju karvane pundar keerleb ja pöörleb
ühe kivi peal. Kolme koerapoega korraga müramas olen ma näinud,
aga kaheksat küll mitte ja nii tahan pilti teha. Peremees tuleb
parajasti koeri toitma . Toitmine käib lihtsalt. Trepilt alla tulemata
viskab peremees laias kaares kalatükid koerte suunas ja kaks näljasemat
saavad need õhust kätte. Teised ei tee vaevakski end kergitada,
magavad edasi. Järgmise viskega saavad ka mõned kutsikad
oma osa, aga kolmandat viset ei tulegi. Karm värk. Pildi tegemisega
panen poiste kannatuse proovile. Tahan korraga pildile saada kogu seda
liikuvat kera, ja poisid hakkavad neid pätakaid ritta seadma, mis
on lootusetu tegevus. Pärast pikka pusimist lööme käega.
KOERTE JUURES seistes jääb silm peale kalakuivatusrestile, mis on paksult kalu täis riputatud. Selliseid on iga maja juures. Eestimaa talus on saunavihad niimoodi räästa all kuivamas, üksteise kõrval allapoole rippu. Rest on pikkadest lattidest kokku löödud kaadervärk, mille peal saaks ka pesu kuivatada. Sellist massilist kalakuivatamist nähes tundub, et gröönlased muud ei söögi. Selles on tõetera, sest kuivatatud paltus ja “mattak” – toores vaalanahk – ongi nende meelisroog. Viimase söömisel pole lauakombeid vaja tunda, sest parajad suutäied ei lõigata valmis mitte taldrikul, vaid vahetult suu juures, hammastega kogu sitkest tükist kinni hoides ja selle töö teeb ära pikk terav nuga. Prooviks selle kala õige ära, tekkis himu. Pootsman, kogenud kalamees, kostab vastu: “Sa sülitad esimese tüki kohe välja, nad on ju soola ja suitsuta!”. Võibolla sellepärast ongi inuiitidel vähe südamehaigusi? Paltus koos krevettidega on Ilulissati majanduse põhitegija, kohalik jääliustik aga maailma mastaapidega vaatamisväärsus. Ilm on sombune, tibutab vihma. Hakkan astuma, minna tuleb seitse-kaheksa kilomeetrit. Pool maad sellest on linna sees, ülejäänu linnaäärne lagendik. Gröönimaa tähtsaim jääliustik asub mugavalt linna ääres, paraja jalgsimatka kaugusel. Ka Cheopsi püramiid on ju Kairo äärelinnas. Majad saavad peatselt otsa ja algab rabamaastik. Lähen mööda jalgrada. Mõnes kohas lirtsub vesi jalge all, silm jääb pidama ühel madalal põõsataolisel taimel. Kidur ja lehti pole ollagi, ja poole temast moodustab vääniline maapinnal looklev juur. Vaevapõõsas, on esimene hinnang. Aga teda pole vaja haletseda, ta on siin just tugevaks saanud, enda õigused välja võidelnud. Surnuaed jääb teele, haudadel metallist ristid, kõik platsid korralikult äärekividega. Üks koer jõlgub minu taga, ligi ei tule, aga maha ka ei jää. JÕUAN MÄEVEERULE,
millelt avaneb võimas panoraam alla orgu ja merele. Olen kohale
jõudnud, aga veel mitte päris. Eemal oru põhjas lookleb
mingi kõrge ja sakiline valge mass. See ulatub üle kogu
pildi, mis mu silmad on võimelised haarama. Ja see otsa ja ääreta
kogum ulatub merre. Kus on selle valge mäeaheliku algus ja kui
suur ta üldse on, jääb arusaamatuks. Jään hoopis
seisma ja kuulama. Sellepärast kuulama, et vaatamisest niikuinii
abi ei ole – ma lihtsalt ei oska seda kõike veel enda jaoks
paika panna, teda jääliustikuks tunnistada. Ilulissati jääliustik
on põhjapoolkera kõige produktiivsem, tema päevatoodang
on nii aukartust kui kujutlusvõimet äratav – 20 miljonit
tonni jääd. Sellega varustab ta ära terve New Yorgi,
täpselt nii palju magedat vett tarbib see hiidlinn päevas.
Nii et võrdsed partnerid. Aastas aga lükkab Ilulissati liustik
enda küljest lahti ei rohkem ega vähem kui 16 kuupkilomeetrit
jääd. Seda “tükki” ei oska küll millegagi võrrelda.
Ilulissati jääfjordi pikkus on 40 ja laius 7 kilomeetrit.
Paneme uisud alla ja hakkame Tallinnast sõitma kuni Kose-Ristini
välja – ja saame kätte ainult ühe külje! Kuulan
vaikust edasi. Aeg-ajalt kostub sekka tasast praginat ja naksumist.
Järsku tulevad meelde kahe loetud raamatu pealkirjad: “Dead silence”
(Surnud vaikus) ja “Frozen future” (Külmutatud tulevik). Jama!
“Frozen silence” (Külmutatud vaikus) on hoopis õige! Just
seda raamatut siin praegu kirjutataksegi, täpselt siinsamas, jääfjordi
jalamil, ja ma lappan ahnelt tema sündivaid lehekülgi. Aga
kaua siin seista ei saa, olemine läheb ebamugavaks. Võibolla
sellest, et olen üksi. Kui oleks kambaga olnud, oleks kindlasti
teistmoodi välja kukkunud. Ja varsti tuleb tahtmine ära minna,
kellegagi rääkida. Inimeste sekka, kasvõi rock-kontserdile!
Raha eest saab seda vaikust samuti nautida. Pooleteisetunnine helikopterituur
jääliustikule maksab 1850 Eesti krooni. Sinna- ja tagasisõit
tehakse vee kohal, lennatakse madalalt üle jäämägede.
Talvel võib ka nartaga sõita. Kolmepäevane koerarakendiga
nartasõit liustikule maksab 9000 krooni. Paketti mahub veel tutvumine
80 elanikuga pisiasulaga, kaks ööbimist, toit ja jääalune
kalapüük kohalike kalurite juhendamisel. Tuuri pikkus on 40
kilomeetrit. 26. septembril kell 11.46 mõõdab vahitüürimees
Livonia ja Cape Farwali vahel kõige väiksema vahemaa. Juba
järgmisest minutist hakkame Gröönimaast eemalduma. Vanemstjuardess
kamandab vabad meeskonnaliikmed ahtrisse pilti tegema. Tammume seal
niisama, vaatame Hüvastijätuneeme suunas. Hea, et on niisuguse
nimega koht.. Pildist ei tule suuremat välja, näod on kõigil
mõtteis. Mis heameelt sa ikka tunned, kui pead püsti tõusma
ja minema hakkama, sest muinasjutuvestja on oma loo lõpetanud.
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |