KODUMAA UUDISED MAAILMA MAAD JA RAHVAD |
||||||||||
Traditsioon, mis on visa kaduma |
||||||||||
|
Kümme aastat. Seda sõnapaari kuuleme sel kevadel sageli, lisandiks loomeliitude pleenum, muinsuskaitse liikumine, rahvarinne, roheline liikumine jne. Praeguseks on oma tegevuse lõpetanud (või peatanud?) nii muinsuskaitse selts kui rahvarinne – organisatsioonid, mis tegutsesid õigel ajal õiges kohas õige asja eest. Sellesse loetellu poetaksin tagasihoidlikult ka Virumaa klubi, mis oli liikumapanevaks jõuks võimsa traditsiooni – roheliste rattaretkede tekkimisele. Tinglikult võiks öelda, et kümne aasta eest kolmeteistkümmet Virumaa noort ühendanud klubist kasvas välja veereva lumepallina ühe uusi liikmeid haarav klubi, milles leidus koht igaühel, kes kasvõi kordki sõtkunud pedaale roheliste rattaretkedel. Ma ei tea, kui palju on neid, kes on sadulas olnud kõik kümme aastat, kuid kindlasti leidub hulgaliselt neid, kes on tundnud vähemalt kiusatust uuesti tulla ja vändata. Paraku ei ole enam kõigil seda võimalust. Meie hulgast on lahkunud manalateele roheline teleajakirjanik Rein Sikk, keda esimeste rattaretkede osalised ehk kõige paremini mäletavad hüüde järgi: "Laager, auuuu!" Tema käes oli mikrofon esimesel rattaretkel, ja tema lahkumise järel polegi talle selles rollis kindlat mantlipärijat leitud. Siitilmast on lahkunud ka Peeter Tooming – suurepärane filmimees ja fotograaf, kelle filmi "Varandus"nägime kümne aasta eest. Meie jaoks on erilise väärtusega tema film "Kuidas elad, Virumaa?", mida vaatame tänavuselgi matkal. Meie hulgast puudub setude liidu ja ühenduse Petserimaa varalahkunud esinaine Reet Tobre, kelleta ei kujutanuks ettegi 1993. aasta Petserimaa matka. Roheliste rattaretked aga kestavad edasi. Või ehk on nad end ammendanud? "Niisugust suurüritust enam ei tule," ütles ajakirjandusele 1990. aastal Kõrvemaa matka lõppedes esimese rattaretke idee autor Tiit Hunt. Õnneks ta eksis. Aasta jäi tõepoolest vahele, kuid 1992. aastal piisas vaid väikesest tõukest Hillar Viksi poolt ning lumepall veeres jälle kolm aastat. Pärast Pärnumaa matka 1994. aastal olime koos Aarne Valmisega, kes on olnud kõigi retkede kandvamaid jõude, seda meelt, et nüüd aitab. Aasta jäigi vahele, kuid kauem ei suutnud miski ratturiteväge kinni pidada. Initsiatiivi haaras noorem põlvkond Jaanus Salmi ja Helen Alumäe eestvedamisel ning traditsioon jäi ellu. Kui kauaks, ei tea. On ju järjekordne kolm aastat täis saanud. Kuid ehk polegi see kõige tähtsam. Oluline on hoopis see, et kõik senised roheliste rattaretked on olnud igaüks eraldi võttes oma aja nägu, toimunud õigel ajal õiges kohas ja käsitlenud vastava aja jaoks sobivat temaatikat. Roheliste jalgrattamatkal on oma kangelased Roheliste jalgrattamatkal on tulised austajad, kes ei jäta vahele ühtegi kevadist rattasõitu. Ratas käekõrval, asutakse kogunemispaika teele nii kaasa meelitatud sõpruskonna seltsis kui üksiku matkahundina. Aseri elanik Elmo Saaver (33) on kõikide rattamatkade eel uurinud paikkonna probleeme ja töötanud läbi ka sõidetava marsruudi. "Retke suurim võlu on see, et saan ilma näha. Rattaga sõites paistab Eestimaa hoopis teistsugune, kui autoga mööda vuhisedes. Neljal rattal ei pääse ju igale poole ligigi," leiab Elmo. Rattamatkal on ta sattunud paikadesse, kus pole enne käinud. Neist on siiani kõige eredamaks elamuseks jäänud Paldiskisse sõit. "See oli tegelikult pigem Paldiski vallutamine. Pärast matka polegi ma sinnakanti enam saanud," meenutab Elmo. Aseri koolis elektrikuametis mees plaanib matkal osaleda ka tänavu. "Eelmistel aastatel olen sõitnud Turistiga, seekord on istumise all päris harilik jalgratas. Enne sõitu peab selle igaks juhuks ikka korralikult üle vaatama, et sõidu ajal rikkeid ei tuleks." Kogenud ratturina ta pikki otsi ei karda. Iga matka alul nõuab vaid veidi harjumist suures inimmassis sõitmine. "Ihuüksi ma matkadel ei käi. Iga kord on ka Aseri inimesi rattaretkedele tulnud," ütles ta. Hiidlane Mati Lepna (41) naudib rattaliste massis just üksiolekut. "Olen kohalike ajalehtede vahendusel püüdnud teisi hiidlasi ka kaasa meelitada, kuid tulijaid oli vaid esimestel aastatel. Nii olen viimastel matkadel üksinda sõitnud. Teiste seas omaette teel olemise ja uute paikade nägemise kihk on ka nauding," mõtiskleb Mati. Tema sõnul on läbi aastate retkel osalenud tosinkond teist samasugust üksikut hunti, kes pole meelega tuttavaid kaasa meelitanud. "Need on keskeas mehed ja naised, kes matkaveteranidena üksteist kaugelt ära tunnevad ning kui parasjagu tahtmist on, siis ka üksteisega paar sõna südamlikku juttu puhuvad," räägib Mati. Tema hinnangul on viimaste aastate matkad kujunenud keskkoolinoorte kevadiseks meelelahutuseks. Käputäis rohelisi kipub sellesse jõuku ära kaduma. "Kõik noored osalised ei mõtle üldse roheliselt ega käitu ka matkal vastavalt. Nii suureks kasvanud üritus ei saagi enam ühise maailmavaate ja elukogemustega inimeste koondaja olla," leiab Mati, kes on osalenud kõigil rattaretkedel peale esimese. Selle mahamagamist kahetseb end vanaks matkaselliks pidav mees siiamaani. "Mul tuleb iga kord enne matka pikalt mõelda, kuidas ma saarelt koos rattaga kogunemispaika pääsen. Tavaliselt olen ratta ühistranspordi pagasiruumi sokutanud, kuid Pärnumaa retkele sõitsin ise rattaga läbi Läänemaa kohale. Trenni ma matkade jaoks ei pea tegema, sest kodukohas tuleb niigi iga päev paar kilomeetrit maha vändata," selgitab ta. Muusik Aarne Saluveer on rattamatkadel käinud koos Viimsi keskkooli õpilastega. Tänavu on tal plaan kaasa võtta oma laululapsed. "Viimsi kooliõpetajana käisin lastega kaasas kolm-neli matka. Nad said nendest kaasa sellise positiivse laengu ja pisiku, et kui matk ühel aastal ära jäi, korraldasid nad ise selle asendajana mitmeid väiksemaid matku," meenutab Saluveer. Tema sõnul on sageli kõige innukamad matkajad just väiksemate klasside õpilased. Viimsi koolis lapsi matkale registreerides oli tal plaanis kaasa võtta vaid keskkooliosa õppurid, kuid end tulid kaasa lunima ka viiendikud- kuuendikud. "Ma mõtlesin, et nad ei pea pikka sõidumaad vastu, kuid varsti tulid nad juba vanemate kirjalike lubadega end kaasa nõudma. Matkal osutusid need lapsed kõige tublimateks. Ühel pikal Virumaa tõusul, millel ei paistnud mingit lõppu tulevat, kadusid nad nagu mardikad silmapiiri taha, sest olid harjunud iga päev pärast tunde õues müttama ja väntama. Just vanematel õpilastel oli keel vestil," naerab Saluveer. Tema hinnangul õppisid rattamatkadel osalenud õpilased nende käigus nii end kui üksteist paremini tundma. Kaasõpilaste jaoks avas mõni tuupur või riiukukk matkates end hoopis uuest küljest, mida kooliõhustikus otsidagi ei osatud. "Kuigi need matkad pole just lastele mõeldud, pole mul nendega seal ka mingeid probleeme tekkinud. Lapsed said väga hästi aru, et see retk pole loodud mitte ainult silmailu ja enda füüsilise proovilepaneku jaoks, vaid suurem eesmärk on valgustuslikum," soovib Saluveer retkede temaatiliste ideede säilimist. Tartu Ülikooli neljanda
kursuse geograafiatudeng Jüri-Ott Salm (22) organiseerib igal kevadel
rattamatkale Tartu ülikooli tudengeid. "Peamiselt käivad neil
Euroopa noorte metsaühenduse liikmed, geograafid, bioloogid
ja kamp filolooge," loetleb Jüri-Ott. Ta on igal aastal suutnud
endaga kaasa meelitada ligi sada tudengit. "Aasta-aastalt on tudengeid
üha raskem kaasa saada. Kooliõpilastel on veel vaba
aega, aga tudengitel on juba oma tegemised ning samal ajal on ka kõige
magusam sessiperiood. Samuti pole õnnestunud mu püüdlused
tuua matkama noori peresid," nendib Jüri-Ott. Tema hinnangul
on matka olulisim roll külastatava paiga probleemidega tutvumine.
"Ma olen tähele pannud, et matk paneb samal ajal ka kohaliku
kultuurielu kihama. Kohalikele on oluline, et loodus- ja matkahuvilised
imetlevad just nende kodupaika. Rattaturistidesse suhtumine on igal
pool ülisõbralik olnud," meenutab Jüri-Ott.
Tapa gümnaasiumi emakeele ja kirjanduse õpetaja Sirje Selli (36) kevad algab koos jalgrattaretkega. "Kodu ja kooli vahel sõeludes looduses toimunud muutusi nii täpselt ei märkagi. Rattaga mööda Eestit sõites taipan õieti, et kevad on juba kaugele jõudnud," leiab Sirje. Samal looduse märkamise põhjusel on temaga matkadel kaasas olnud alati üle viiekümne õpilase. Õpetaja hinnangul meeldib noortele matka juures eelkõige võimalus väljaspool diskoõhkkonda eakaaslastega tutvuda ."Kuuldavasti on seetõttu ka mõned vanemad inimesed kõrvale jäänud, et noored on veidi lärmakamad. Kuid õnneks erilist põlvkondade konflikti pole veel tekkinud," leiab Sirje. Talle sümpatiseerivad matkadel alati eakad "vanad olijad", kes tunnevad üksteist juba nägupidi. "Kui mul on rattaga midagi juhtunud, on esimesteks abilisteks just vanahärrad, kuid ükskõikselt ei vuhise mööda ka nooremad," kirjeldab õpetaja õhkkonda, mis toob ta igal aastal uuesti matkale. Kuidas valida matkajalgratast Tekst: Triin Olvet Jalgrattaost hakkab üha enam sarnanema auto ostmisele: rattapoodides kuuleb seni vaid autokauplustes kasutatud termineid nagu lisavarustus, amordid jne. Kui vanasti oli saadaval kas Ereliukas, Š kolnik, Sputnik või Desna, siis hetkel on lisaks kümnete erinevate rattamudelite vahel valimisele võimalik kaupluses komplekteerida just endale sobiv ratas. Jalgratta valimisel tuleb ennekõike arvestada oma rahakotiga. Jalgrattamatkaks sobib eelkõige maastikuratas, millel on laiad, suure mustriga kummid ja kerge raam. Paaripäevase ja Eestis toimuva matka puhul ei ole rattavalik nii oluline, kui näiteks kaugemale ja mägisematele matkaradadele mineku korral. Ka ei pea lauskmaal sõitmiseks valima suure käikude arvuga ratast, piisab täiesti kolmest-neljast. Mägisematel rattaretkedel osalemiseks tuleks aga hankida juba vähemalt 21 käiguga ratas. Kui matk kulgeb peamiselt maanteedel, võib valida ka tänavasõiduratta (citybike), mis läheb edasi pisut kergemini kui mägiratas. Jalgrattamatkajale vajaliku lisavarustuse hulka kuuluvad ka pakiraami peale kinnitatav kott, joogipudel ja turvalisuse huvides ka kiiver. Viimane on maanteedel sõitmise korral lausa kohustuslik. Hea ratta saab alates
5000 kroonist Käikude arv näitab
kvaliteeti Ühest poest saab
nii jalgratta kui muu matkavarustuse |
|||||||||