Tuled
polnud veel kustunud, aga naiste näod olid juba hirmul. Kuid süüdistada
polnud neil kedagi peale iseenda. Lõppude lõpuks oli ju
interplanetaarse keskuse sissepääsu kõrval 17 silti,
mis hoiatasid, et ees ootab kohtumine tulnukaga. Nüüd polnud
enam pääsu kusagile: üle õlgade rinnakorvi ette
ulatuv raudne turvavöö surus igaühe tugevasti oma istmele.
Asjad hakkasid viltu kiskuma juba enne ringauditooriumis toolile istumist.
Kaugete planeetide uurimisele pühendunud firma X-S Tech, mis teeb
enda väitel kõike ohjeldamatult ja liialdustega, with excess,
demonstreeris teleportatsiooni süsteemi esmalt oma laboris. Ülemäärast
enesekindlust kiirgav robot S.I.R. suutis hädavaevu saata tulnukast
"vabatahtliku" ühest hiigelkatseklaasist teise. Auditooriumis lubas
ta, et toimetab firma presidendi tolle koduplaneedilt külaliste
keskele mitme meetri kõrguse kolvi sisse. Robot kustutas tuled,
kui järsku kärgatas pauk: kolb lendas kildudeks. Selle seest
üritas presidendi asemel välja rabelda värdjalik tulnukas.
Ilmselt see õnnestus,
sest kuigi elekter oli kadunud, võis kuulda ja tunda, kuidas
must ebard jookseb saalis ringi, ajab asju ümber, hingab sulle
kuklasse. Krõmps, krõmps, tegid ta lõuad, ja ta
küsis: "Kelle ajud need olid?" Naised kiljusid. Siinkohal on viimane
aeg üles tunnistada: ma olen lugejat petnud, sest kohtumine tulnukaga,
kellest S.I.R. lõpuks siiski jagu saab, pole Florida Disney Worldi
tüüpilisim, vaid hirmutavaim elamus. Kui atraktsioon kolme
aasta eest avati, said tuhanded väikelapsed peletise nägemisest
hingetrauma. Aga Disney impeeriumi juhtidele oli see ainus võimalus
väita, et nende park pole ülemäära soft ega lapselik.
Ehkki paljud on väitnud, et Disney lõbustusmaailm on mõeldud
rohkem täiskasvanuile kui jõpsikaile, on see Ameerika ülejäänud
lunaparkidega võrreldes tuntavalt vähem pelutav. Adrenaliini
seal sageli voolama ei saa. Ometi meelitab Orlando lähedal asuv
Disney World kohale rohkem külastajaid kui ükski teine lõbustuspark
USAs – umbes 100 000 inimest päevas. Külgetõmbejõud
seisneb pettuses – maailm, mida kusagil mujal pole olemas. Või
unelm, mis saab ühel päeval 40 dollari eest tegelikkuseks.
Või paradiis, kus kõik on tehtud inimese õnne heaks,
kus igaüks naeratab ja keegi ei nuta. Nagu laulavad siresäärsed
tüdrukud ja artistlikud poisid iga päev Tuhkatriinu lossi
esisel trepil: "Every day's a Holiday" ehk iga päev on Disney Worldis
pidupäev.
Käik
Disney Worldi võib viia pankroti äärele nagu teistegi
lunaparkide külastamine, kuid vahe on selles, et pärast Miki-Hiire
valdustes seiklemist leiab enamik: iga sent läks täie ette.
Sest Disney Worldis, kui tsiteerida reisiteatmikke, valitseb vaat et
hüsteerilise rõõmu õhkkond. Selle tekitaja
on geniaalne Walt Disney, kes on osanud puhuda elu igaühe lapsepõlveunistustesse.
Ta viib külastajad Aafrika ja Lõuna-Ameerika dzunglisse,
vetemaailma ja kosmosesse, Tom Sawyeri saarele ja Kariibi mere piraatide
juurde ning lubab lastel isegi autot juhtida. Disney on loonud unikaalse
ajaloo ja fantaasia sulami,
pakkudes tegevusruumi nii suurte kui väikeste kujutlusvõimele.
Disney World rõhutab oma erilisust koguni eripärase keelepruugiga.
Atraktsioonide loojaid ei nimetata insenerideks, vaid imagineers, väljamõtlejad.
Pargi töötajad pole töötajad, vaid trupi liikmed.
Külastajad pole kliendid, vaid külalised. Töötajad,
vabandust, trupi liikmed, ei kanna vormi, vaid kostüümi, ja
mitte ei tööta, vaid mängivad oma osa. Külalised
ei sõida atraktsioonidega, vaid osalevad seiklustes. Kes tahab
saada trupi 40 000 liikme hulka, peab tegema läbi põhjaliku
käitumiskursuse, ei tohi juua alkoholi ega vanduda, kanda habet
ega vuntse. (Nende reeglite järgi poleks Walt Disney oma pargis
küll tööd saanud.)
Disney Worldi külastamine
olevat iga Ameerika lapse kodanikuõigus. Aga brošüürid
hoiatavad: kui isegi Columbus ei suutnud avastada Ameerikat kuu ajaga,
ei maksa kellelgi loota vallutada Disney Worldi kolme päevaga.
Tõepoolest, Bostoni- suurusele maa-alale mahub kolm temaatilist
parki, kolm veeparki, loomaaed, kümned puhke-, spordi- ja kaubandus-
kompleksid. Kui jätta külastamata restoranid, kus neljaliikmelise
pere lõunaarve küünib üle saja dollari, on kolme
peapargi – Magic Kingdom, Epcot ja Disney-MGM Studios – vallutamine
nelja päevaga igati teostatav. Magic Kingdom, mis hõlmab
vaid pool protsenti kogu Disney Worldi territooriumist, oli kolm kümnendit
tagasi maailma suurim eraehitusprojekt. Tulemus
on tõelust matkiv, isegi ületav. Frontierland on nagu Metsik
Lääs: seal voolavad Kesklääne tasandike rohelusse
uppuvad jõed; kaktused ja agaavid süvendavad kuuma Florida
päikese all tunnet, et eksled janu käes vaevlevas kõrbes;
puidust teed ja ehitised pärinevad justkui kullapalaviku ajast,
viies külaliste mõtted tolmule (aga Disney Worldis tolmu
ei ole).Trupi liikmed kannavad kauboikaabut, ruudulist särki nahkvesti
ja kaelarätiga ning teksaseid. Kõige üle hõljub
popkorni lõhn, aeg-ajalt läbistavad õhku püssipaugud
või aurulaeva vile.
Sealsamas kõrval
laiub Adventureland, kus väljamõtlejad on lasknud fantaasial
lennata. Nad on istutanud üksteise kõrvale Lõuna-Aafrika
longus kuslapuud, Brasiilia bugenvillead, Mehhiko leekivad viinapuud
ja mitu liiki palme. Kauboilaulude asemel kajavad elevantide möirged,
papagoide kraaksatused ja trummipõrin. Idamaine turg pakub safari
riietust, hai hammastest keesid, elevandi karvadest käevõrusid.
Kagu-Aasia ja Kariibi mere, Aafrika ja Polüneesia arhitektuuri
põiming meenutab külalistele koomiksiraamatuist tuttavat
meretaguste maade pilti. Adventurelandi krooniks on Disney tõsielufilmist
"The African Lion" inspireeritud 10-minutiline dzunglisõit mööda
Amazonase, Niiluse, Mekongi ja Kongo jõge. Stseenid vahetuvad
kiiresti nagu unenäos: kord ähvardab väikest reisilaeva
püüton, siis piiluvad padrikust inimsööjad; krokodillid
on valmis ripakil kätt ampsama ning jõehobud paadi kere
tugevust proovima. Taamal on ninasarvik mitu turisti posti otsa põgenema
ajanud. Vaid elevandid on rahumeelsed – nemad kümblevad kose all.
Nii dzunglireisi kui piraatide
maa tegelased pole mõistagi ehtsad loomad ja inimesed, vaid äärmiselt
tõepärased
robotid. Ehk Disney keeles audio-animatroonilised figuurid. Ent just
tehislikkuses seisnebki
nende lummus. Audio-animatroonika kõrgtaset näeb presidentide
hallis. Kui eesriie tõuseb, seisavad- istuvad laval elusuuruses
kõik 42 USA riigipead. Kõnega esinevad Abraham Lincoln,
kes tõuseb esmalt toolilt püsti, nagu poleks ta eales mõrtsukalt
kuuli saanudki, ja Bill Clinton, kes demonstreerib taas oma kehazestide
mõjukust. Palgisõit mööda renni on enamikus
suurtes parkides, sealhulgas Göteborgi Lisebergis ja Taani Legolandis,
kuid need kõik kahvatavad Disney Worldi Splash Mountaini ehk
Plartsatusmäe kõrval. Seal ei vinnata sind lihtsalt mäe
otsa, et sealt alla lasta, vaid 11-minutiline sõit viib läbi
onu Remuse audio-animatrooniliste tegelastega muinasjutumaa. Seda võiks
palju rohkem nautida, kui lõpus ei ootaks maailma järsem
ja pikim langus üle kaljunuki. Kulminatsioon vältab napilt
kolm sekundit: kaheksa reisijaga palk kukub viiekorruselise maja kõrguselt
45 kraadi all 60 km tunnikiirusega silla alt läbi reservuaari.
Oma jao närvikõdi saavad Magic Kingdomis ka lapsed. Lumivalgekese
seiklusi on nimetatud koguni hirmuseikluseks, sest vanas kaevandusvagunis
läbi kummitustemetsa sõites näitab kuri nõid
end palju rohkem kui Lumivalgeke, millest koolieelikud on vapustatud.
Mikilinnas kihutab laste roller coaster läbi Kupi kanafarmi, nii
et kaagutamisel pole otsa ega äärt.
SUUREKS UNISTUSEKS oli
Walt Disney’l luua eksperimentaalne tulevikuühiskond, kus inimesed
elavad nii õdusalt, nagu ei kusagil mujal; kus puuduvad suurlinna
hädad; kus katsetatakse uusi tooteid; kus keskarvuti kontrollib
kõike, alates tänavavalgustusest ja lõpetades hotelli
broneerimisega. Tagatipuks pidi linna katma hiiglaslik klaaskuppel,
mis kaitseks liigse kuumuse ja niiskuse eest. Selle asemel sai 1982.
aastal avatud Epcotist (Experimental Prototype Community of Tomorrow),
moodsa lunapargi, rahvusvahelise kaubanduskeskuse ja maailmanäituse
sümbioos. Epcot väljendab usku ühiskonna progressi, mis
toetub tehnoloogia arengule, ja selle arengu tagavad suurkorporatsioonid
Exxon, General Motors, AT&T jt, kes maksavad iga aasta suuri summasid,
et olla atraktsioonide sponsor. Täpsemini, et siduda oma nimi Disneyga,
mis on usaldusväärse kaubamärgi sümbol.
Epcoti tulevik on magusa
kauniduse diktatuur, kus pole korralagedust, raiskamist ega segadust,
sotsiaalsetest probleemidest rääkimata. Need jäävad
sissepääsu taha, mille ees kõrgub 54 meetri kõrgune
hõbedast golfipalli meenutav nn geosfäär. Selle sees
sõitvad rongid viivad külalised tutvuma eriefektidest pulbitseva
ülevaatega inimkonna ja kommunikatsiooni ajaloost, mille Disney
väljamõtlejad on loonud koostöös ulmekirjanik
Ray Bradburyga. Audio-animatrooniline vaarao dikteerib Egiptuse
püramiidi ees oma korraldusi, Michelangelo maalib katedraali lage,
Gutenberg leiutab trükipressi – uskumatu, kuidas kümned elusuurused
hariv-meelelahutuslikud stseenid mahuvad ühte kerasse. Epcoti uuemaid
paviljone Universe of Energy on pühendatud energiaallikate tutvustamisele.
Ehkki pakutav teave ei jahmata kedagi, kes saanud vähemalt
kuus klassi haridust, on disneylikult grandioosne just esituslaad.
Saurused on nii elutruud, et koguni nende filmimine ja pildistamine
on keelatud. Maa- ja merepaviljon pakuvad rahumeelsemat meelelahutust.
The Living Seas on maa alla rajatud tükike Kariibi merd,
kus läbi hiigelakende võib imetleda haisid ja kümneid
teisi vee-elukaid, samuti sukeldujaid, kes pakuvad kilpkonnadele
rohelisi lehekesi. Paviljonis Living with the Land viib kanuu läbi
vihmametsa, kõrbe ja preeria, kus teadlased uurivad, kuidas kasvatada
bio- ja kõrgtehnoloogiliste meetodite abil magusamaid ananasse
või suuremaid piprakaunu. Kasvuhoonelabori saadused lähevad
otsejoones Epcoti restoranidesse. Ent kaasakiskuvam on audio-animatrooniliste
puu- ja aedviljade veerandtunnine rokk-kontsert.
Kaks efektseimat atraktsiooni
on kinematograafilised. Body Wars ehk Kehasõda on simulatsioonisõit
läbi inimorganismi, kus põnevust ei tekita mitte kõikuv
iste, vaid usutav graafika. Missiooni eesmärk on päästa
valgete vereliblede kätte langenud teadlane, kelle otsingul tuleb
kihutada läbi veresoonte, südame ja aju. Nõrganärvilistele
pole see soovitav, nagu ka kolmedimensiooniline etendus, kus aasta leiutaja
professor Wayne Szalinski demonstreerib kokkutõmbamismasinat.
Katse nurjub: tema asemel muutub pisitillukeseks auditoorium.
Möödunud kümnendi hakul tahtis filmikompanii Universal
ehitada Disney Worldi lähedusse stuudiopargi, et meelitada Miki-Hiire
fänne osa puhkuserahast nende kaukasse jätma. Disney-bisnis
ei saanud seda ükskõikselt kõrvalt vaadata. Kompanii
juhid eraldasid pool miljardit dollarit, et ehitada oma filmipark.
Disney-MGM Studios valmis lõpuks aasta varem (1989) kui konkurentide
park. Disney-MGM Studios lubab seal tutvustada sellist Hollywoodi,
mida pole eales varem nähtud, aga mis jääb kestma
igavesti. Selle ehedaim tõend on neljadimensiooniline revüüprogramm
"MuppetVision", kus konn Kermit lubab, et nad ei tee odavaid kolmedimensiooonilisi
trikke. Aga ta pole eales rohkem eksinud. Kaos algab siis, kui Miss
Piggy jääb ilma pihikseelikust. Üle saali hakkavad vuhisema
kahuri- ja vintpüssikuulid. Viimaks lastakse terve teatrimaja sein
eest. Vaene Kermit teatab, et on juhtunud pisike õnnetus.
Tõepoolest pisike, sest napilt poole tunni pärast algab
kogu š õu otsast peale.
Indiana Jonesi etendus
2000-kohalises vabaõhuteatris on aga niivõrd suurejooneline,
et seda näidatakse
üksnes viis korda päevas. Kolmandas vaatuses tuuakse lavale
lennuk, mille propeller neelab näiliselt ühe näitleja
elu. Finale ultimo on bensiiniauto õhkimine. Kuumuslaine ulatub
publikuni. Disney-MGM Studios tutvustab teisigi Hollywoodi töövõtteid.
Veekanalis korraldatakse merelahing, kus tulistatakse nii kuulipildujast
kui pommidega ristlejaid ning õhitakse torpeedoga vabatahtlikust
allveelaevakapten. Teine vabatahtlik peaaegu uputatakse äikesetormis.
Läbi klaasseinte saab uudistada, kuidas tehakse filmidele
rekvisiite ja õmmeldakse kostüüme. Filmipargi
tõmbenumber on Hollywoodi murenev 13-korruseline Tower Hotel
Sunset Boulevardi lõpus, mis legendi kohaselt on seisnud
aastakümneid tühjalt. Külalised viiakse esmalt raamatukokku,
aga siis kärgatab äike ja tuled kustuvad. Rahu, teatab hauatagune
hääl, veel ei kuku te kusagile. Edasi juhatatakse hotelli
tolmusele keldrikorrusele ja sealt lifti. Uksed sulguvad. Nad avanevad
korraks fuajeekorrusel, kus hukkunute vaimud kutsuvad sind maha
astuma, kuid paraku pole see võimalik. Järgmine peatus on
13. korrusel. Pilkases pimeduses. Järsku katkeb tross ja lift kukub
alla. Kõik röögivad. Õnneks hädapidur töötab.
Ent lift põrkab üles tagasi ja kukub taas. Ja veel kolmandatki
korda. Pärast ei oska eluga pääsenud otsustada, kas minna
uuele ringile, et saada taas närvikõdi, või valida
mõni rahulikum meelelahutus. Kogu Disney Worldi külastamine
tekitab küsimuse, et mis saab edasi. Päevad mööduvad
kui unenäos, andes ühtaegu nii rahulolutunde kui tekitades
soovi, et tahaks veel. Aga neljaliikmelisele perele maksab neli päeva
õndsust 600 dollarit, lisaks hotellikulud. Ometi ei maksa hinna
üle kurta. Sest Disney Worldis saab iga kulutatud sendi kuhjaga
tagasi. Keegi ei lahku sealt pettunult.