Tere
kõik! Ilmad on kuumad, reis viimase peal. Lofootidel juhtus väike
viperdus: jätsime auto mäe jalamile randa, kuni ise
ronimas käisime. Tagasi tulles leidsime Väikese Punase
pooluppununa. Raha ja kõigega oli ühel pool, aga õnneks
saime kalatehases tööd. Tervitades teie Seiklejad. Olles
kaardi selle valega posti visanud, longime rahulolevalt muiates tagasi
auto juurde. See ei ole teps mitte uppunud, vaid ootab meid teeservas.
Tagumine pool on laeni täis kraami, mida vajavad kaks inimest
ja auto kümne päeva ja 4000 kilomeetri jooksul. Meie eesmärk
on Lofoodid. Päevakava sõltub ilmast, meeleolust ja
juhustest. Kohustuslik on vaid telkimine ja söögi tegemine.Ainus
kinnisidee on käia viikingimuuseumis ja ronida võimalikult
kõrgele võimetekohasele mäeharjale.
Kuningas Olavi teel
Lofoten on viiest saarest koosnev saarerühm Põhja-Norra
rannikul. Lisaks kuulub Lofootide alla Norra suurima saare Hinnøy
lõunaosa. Silmapiiri sinerdusse kaduv saarterida on justkui väike
mudel kogu Norra maalilisest rannikust. Vahel hall ja ükskõikne,
vahel lõunamaiselt roheline ookean ümbritseb 170 km.
pikkust kaljumüüri. Selle Lofoten weggen’i jalamile, mere
ja kaljuseina vahele napile tasasele alale on tikitud väikesed
kalurikülad. Neid ühendav tee on kaardile märgitud kui
E10, ametliku nimega Kuningas Olav V tee. Mainitud kuningas pidas
teede ehitamist riigi seisukohalt äärmiselt oluliseks.
Igasse külla sisse keerates hakkavad kõigepealt silma kalakuivatuspuude
rivid. Ühes kollases laohoones avastame maast laeni ulatuvad
kuivatatud tursa riidad, aga väljas kuivamas ei ole neid
suvisel aastaajal suurt kusagil näha. Vaid üksikud kajakad
patseerivad kalahaisulisi latte mööda ja seiravad meid otsekohese
ebasõbralikkusega. Kalahais, lakkamatu kajakakisa ja palkjalgadel
punased majakesed, taamal võimas sakiline kaljusein - see on
esimene ja viimane mulje Lofootidest. Pidevast
sajust ei ole meie kodumaises vihmas kükitavate kõiketeadvate
sõprade kiuste märkigi. Meile paistab päike. Kuigi
ilm võib siin kiirelt muutuda, on kliima üldiselt stabiilne.
Lofootide suved on suhteliselt jahedad, talved soojad. Selle
tagab Golfi hoovus, mis uhub Lofootide kaljust rannikut terves selle
pikkuses. Lofootidega samal 68. laiuskraadil paiknev Hudsoni lahe piirkond
või Gröönimaa ei ole inimese eluks mitte soodsaimad
alad. Ent näiteks Røst on talviti Norras kõige soojem
koht - sealne keskmine temperatuur on +1 kraadi.
Tants kala ümber
Kohalikud on vanadest hallidest aegadest saadik elatunud jahipidamisest
ja kalandusest. Kui esimesed inimesed 6 000 aasta eest saartele saabusid,
oli metsa hoopis rohkem kui nüüd. Ja metsas palju karusid,
põhjapõtru ja kopraid, kelle eluümbruse põllumajandus
hiljem hävitas. Kui suuri neljajalgseid tänapäeval
enam ei kohta, siis kala oli ja on. XII sajandil kaubeldi kalaga Euroopas
väga laialdaselt. Tänapäeval maandub suurem osa Lofootide
eksporditavast kvaliteetsest kalast itaallaste toidulaual.Jaanuarist
aprillini on kalapüügihooaeg. Siis rändab tursk Barentsi
merest Lofootide vetesse kudema. "Skrei" elule ja tervisele andis aga
hoobi pärast Teist maailmasõda alanud Norra kalatööstus
õitseng. Kalavarude vähenemise põhjusi on mitmeid: Barentsi
mere tursavarude hävitamine eri riikide traallaevade poolt,
teadlaste lausa risti vastukäivad argumendid tursapopulatsioonide
kohta, püüginormidest möödavaatamine, regulatsiooni
ja tõhusa kontrolli puudumine. Sel aastakümnel on
saadud sajandi kesiseimad saagid ja inimesed on olnud silmitsi
majanduslike kaotuste, pankrottide, tühjade tehaste ja töötusega.
Inimesed ei leppinud olukorraga, vaid püüdsid
tehtud kahju heastada. Tänu rangetele kalapüügipiirangutele
on kalavarud viimastel aastatel suurenema hakanud
Saagu turist!
Inimeste elus on peale kalade natuke muud ka. Lofootidel toodetakse
ehituselemente, vetikajahu, voolikuid õlireostuse
kogumiseks, plastmassist paate ja palju muudki. Põllumajanduski
on pärast kriisiaastaid jälle jalad alla saanud. Ent kohe
tursa järel teisele kohale on trügimas siiski turism. Kõige
ehedam näide Kahe T liidust on Lofootide kõige viimase saare
kõige viimane küla, kus maantee ära lõpeb
Sinna on kokku toodud vanu ehitisi ka mujalt, ja paljudes neist asuvad
pisikesed kalandusega seotud muuseumid ja kohvikud. Ühes romantiliste
elumajakestega moodustab küla samas ka kohalikku elustiili
eksponeeriva muuseumi. Koos on kala, kalamees ja turist, kajakast
rääkimata. Iga maksujõuline kalapüügist huvitatud
turist võib saada oma käsutusse elamise, täisvarustusega
paadi ja vajadusel kapteni. Lofootidel elab veidi üle 24 000 inimese
ja saari külastab aastas umbes 200 000 turisti. Selle sissetulekuallika
nimel on ilmselt mõtet natuke vaeva näha. Lofootidel võib
laenata ratta, minna ratsutama, sukelduma või linde vaatlema,
matkata ja harrastada mägironimist. Lisaks ahvatletakse turiste
kahtlase varjundiga vaalasafaridega ("Hapu", väitis ka rebane –
nimelt meil ei olnud paraku võimalust vaalavaatlejatega
ühineda). Turistilõks küll, aga kõik toimub
heatahtlikult ja kenasti. Turistile ei käida peale.
Ta tunneb, et talle on antud võimalus harukordsete looduselamuste
veelgi täiuslikumaks nautimiseks. Vastutasuks peab ta olema
loodust reostamata ja kohtlema õrna taimestikku viisakalt.
Seda ei ole palju nõutud, kuna rannikuäärsel teel on
piisavalt tualettide ja prügikastidega varustatud puhkekohti.
Kõrgel ja kaugel,
lähedal ja sisimas
Kaljud ja vesi teevad Lofootidest need kuulsad Lofoodid. Geoloogiliselt
huvitaval alal on esindatud Norra kõige vanemad ja kõige
nooremad kaljud. Domineerib umbes kolm miljarditt aastat tagasi
moodustunud kalju, mis on ühtlasi üks vanimaid maakeral. Sellele
aukartustäratavale põhjale vormis viimane jääaeg
need mäed, mille harjadel meiegi turnisime. Ja all on vesi. Külm
ja läbipaistev, karmi maailma eluandja. Ta isegi justkui elab,
voogamas rahutult kaljude vahel, limpsimas ähvardavalt nende lihvitud
külgi. Külmalt otsekohene nendega, kes talle läheneda
julgevad. Tunnen end tillukese ja tähtsusetuna, kui ma mutukana
kiviseid uurdeid mööda kalju sügavuse poole
laskun. Vesi voogab rahulikult, hirmutava raskusega, ja sosistab mingi
ürgse sõna. Sätin end seljaga tihedalt kalju
vastu ja vaatan kümnemeetrisse läbipaistvusse. Pelgan seda
jõudu, sest ta ei pea mind miskiks. Ülevus ja julm ilu on
võtnud mind vangi. Kõikvõimas ja ometi nii
haavatav ookean, kas sinu jaoks poleks mitte parem, kui siin planeedil
inimesi ei olekski?
Veel võimsama elamuse
osaliseks saan samal õhtul. Paat, mis on viimase pooltunni rahulikult
mudasel merepõhjal lamanud, hakkab rahutult kõikuma. Mu
silmad võtavad sõõrja kuju, ja siis saan
aru: minu ees olevasse lahte on tungimas tõusuvesi! Vaatan lähemalt.
Elu tekib eikusagilt: vähikesed sagivad, teokarbikesed siirduvad,
adrukesed hakkavad hõljuma. Olen võlutud. Enda ees oleva
tõusuvee taset hindan lähedaste kaljude triipude järgi
maksimumis paari meetrini. Teisel pool mäestikku, ookeanipoolsel
rannal, ulatub tõusu ja mõõna vahe kolme meetrini.
Tõus ja mõõn ehk looded tekivad kuu ja vähem
ka päikese tõmbejõu mõjul. Tõmbejõudude,
sentrifugaaljõudude ja kompenseerivate jõudude rägastik
lendab mu peast läbi. Samas taandun ammuste esivanemate tasemele,
piirdun vaatamise ja tajumisega. Pinevus tõuseb nagu vesigi.
Öösel telgis kuulen lainete loksumist väga lähedal
telgikanga taga. Päevane rabelemine on aga nii ära väsitanud,
et uinun samas uuesti. Hommikul on vesi jälle kaheksa-üheksa
meetri kaugusel, nagu poleks midagi olnudki. Kaljuseinad
meie ümber kõrguvad tõsiste ja endassetõmbunutena.
Liikumatult kaua samal kohal seistes püüan haarata selle maa
olemust. Kuigi mu hing paistab ühinevat puhta avarusega,
ei ole ma veel ühelgi matkal saanud mägedele omaks. Võõrana
pean ma lahkuma, et üha uuesti mäestiku jalamile naasta.
Alandlikult tulen taas otsima vaikuse südant kaljuseinte
ja mere kumedast hingamisest.