Kindlasti
on mõni selle ajakirja lugeja unistanud või unistab praegugi
rännakutest läbi Lääne tsivilisatsioonist puutumata
alade. Aga selleks sobivaid kohti on aina raskem (kui mitte võimatu)
leida � peaaegu kõikjale, kus lootust leida midagi vaatamisväärset,
on keegi jõudnud enne teid. "Tundsin, et kõik minu ümber
on sitt; tailased naeratasid nagu haid ja see hoolimatu usin nautlemine
tundus võlts. Veelgi enam, tajusin kõdunemise lõhna.
Tõsised rändurid olid läinud juba saarteahela järgmisele
saarele, keskpärased rändurid imestasid, kuhu kogu siinne
elu oli kadunud, ja turistide hordid olid valmis ründama värskelt
sissetallatud radu," kirjeldab oma tundeid seiklusteotsija Richard,
Alex Garlandi romaani "Rand" peategelane. Kas turism on tõesti
nii paha? Kas muutuvad vaatamisväärsused sellest halvemaks,
kui ükskõik, kuhu te ka ei lähe, ikka on seal olnud
sajad või tuhanded rändurid enne teid ning arvatavasti käivad
miljonid pärast teid? Kuidas on turismibuum mõjutanud maailma
rikkamatest nurkadest suhteliselt kaugele jäävat ja hispaania
keele oskuseta inimesi keelebarjääriga hirmutavat Lõuna-Ameerikat?
LÕUNA-AMEERIKA
üks tuntumaid loodusimesid � Igauzu kosed Argentiina-Brasiilia
piiril � on näide sellest, kuidas ilus koht masside pealetungi
tõttu osa oma väärtusest kaotab. Kosed on küll
sama võimsad kui enne turismitööstuse pealetungi �
2,5 kilomeetri laiuselt ja 60 meetri kõrguselt eendilt langeb
igas sekundis alla umbes 1750 kuupmeetrit vett, moodustades 275 koske.
Aga kui juhtute Iguazud külastama tipptunnil (kella 11 ja 15�16
vahel, eriti nädalavahetustel), kulub rohkem aega rahvasummas trügimisele
ja soodsa vaatepositsiooni ootamisele kui koskede imetlemisele. Tundest,
mis võis olla hispaanlasel, kes kosed 1541. aastal eurooplaste
maailmakaardile tõi, saab vaid unistada. Päris lootusetu
koht Iguazu siiski pole, sest säilinud on paar paika, kuhu turistide
põhimass ei jõua. Seal vaibub veidi nende inimeste pahameel,
kes lootsid Iguazust leida puutumatut loodust.
Iguazu sarnaseks muutumine
ähvardab ka Machu Picchut Peruus. 1911. aastal avastatud inkade
pühapaiga varemetes on samuti tipptund, mil küll päris
trügima ei pea, aga omaette olla ka ei saa. Rockkontserdil või
klubiüritusel ei oleks sellest häda, aga keset raskesti ligipääsetavaid
mägesid asuvaid varemeid suur külastatavus küll vaatamisväärsemaks
ei tee, hoopis vähendab muidu salapärase koha võlu.
Läbi mägede Machu Picchu juurde viiv matkarada (Camino Inca)
ülekoormuse all veel ei kannata, kuid ega sellest kõrghooajal
palju puudu ka ei ole. Loodusenautijate õnneks pole see 33 kilomeetri
pikkune inkaaegsete varemete ja treppide ning imeilusate vaadetega rada
kõigile lihtsalt füüsiliselt jõukohane.
Machu Picchust paari tunni rongisõidu kaugusele jääv
275 tuhande elanikuga Cusco, kunagine inkade impeeriumi pealinn, on
tõeline turismimeka. Ööklubid, restoranid, internetikohvikud
� kõik, mis gringodele võiks huvi pakkuda, on olemas.
Aga siin see väga ei häiri, sest linn peabki meelelahutust
pakkuma ja rahvarohke olema. Pealegi pole turismitööstuse
mõjusfäärist pääsemiseks vaja teha muud,
kui jalutada keskväljakust 300�400 meetrit eemale, kus turistid
enam domineerima ei pääse.
CUSCO
ON siiski küllaltki lähedal piirile, mille ületamisel
ta hakkaks muutuma Disneylandi moodi kohaks � see tähendab paigaks,
kus kõik toimub üksnes turistilt raha kättesaamise
nimel. Seni on linna sellisest saatusest hoidnud Peruu vaesus, ebastabiilne
minevik (veel kümme aastat tagasi võimutsesid suurel osal
riigi territooriumist marksismimeelsete terroristide rühmitused),
samuti suhteliselt raske ligipääsetavus. Cuscoga sama tüüpi
linnad on Titicaca järve Peruu-poolsel kaldal asuv Tartu-suurune
Puno ja järve Boliivia poolele jääv Paide mõõtu
Copacabana. Mõlemad linnad jäävad kindlalt gringorajale
� marsruudile, mida mööda rändab suurem osa Peruud ja
Boliiviat külastavaid eurooplasi ja põhjaameeriklasi. Aga
see pole kohalikku kultuuri hävitanud. Puno ja Copacabana jääksid
turismi äralangemisel vaesemaks, ent elust kihaksid nad ka siis,
kui turiste poleks. Teisisõnu saab rändur selles kandis
valida, kas jalutada gringodest kubiseval tänaval, süüa
gringodele mõeldud restoranis ja tuhlata meenepoodides või
kolada põhiliselt kohaliku rahva seltsis veidi kõrvalisematel
tänavatel ja turgudel. Siiski leiab Puno lähedalt näite,
kus turism on kohaliku rahva traditsioonilise eluviisi ja kultuuri sama
hästi kui hävitanud. See koht on Uros ehk ujuvad, kõrkjatest
ehitatud saared Titicaca järvel, paarikümneminutise paadisõidu
kaugusel Punost. Võimalik, et saareelanike elujärge on turism
parandanud, aga saared on see muutnud ujuvateks suveniirikioskiteks.
Maabuja leiab eest hulga poolkaares istuvaid rahvariides tädisid,
kes hõiguvad "Osta! Osta!". Tegu on omamoodi huvitava vaatepildiga,
ja käsitööle, mida nad müüvad, ei ole ka midagi
ette heita, aga igal juhul oleks veel huvitavam näha, kuidas saarerahvas
end enne turistide tulekut elatas. Punost 5�6-tunnise paadisõidu
kaugusele jääv Amantani saar on teistsugune. Tõsi küll,
maabumisel tekib kahtlus, et tegu on hea lavastusega � sadamas turiste
ootav seltskond näib olevat liiga ehtne, et olla päris. Ent
tasapisi selgub, et ikka on päris. Kui ujuvatel saartel nähti
sinus üksnes hõlpsa sissetuleku allikat, siis siin on külaliste
vastuvõtjad � võõrastemajasid saarel pole, külalised
majutatakse perede juurde � siiralt uhked oma kultuuri üle ja tahavad,
et see ka võõrastele heas mõttes meelde jääks.
PÕHILISELT
Boliivia ja osalt ka Peruu piiresse jääva Altipano (3500�4000
meetri kõrgune platoo, kuhu jäävad ka eespool kirjeldatud
kohad Titicaca järve ääres) uusim trendikas koht on Boliivia
väikelinn Uyuni ja sellest edela poole jäävad alad. Tegu
on väga hõredalt asustatud ja väga viletsate teedega
piirkonnaga, mis meelitab rändajaid kummaliste maastikega. Erinevalt
Iguazu koskedest või Machu Picchu juurde viivast matkarajast
siin inimeste ülekülluse üle kurta ei saa, Uyuni aga
on umbes sama tüüpi linn nagu eespool jutuks olnud Copacabana.
Rändur, kes asub Uyunist T�iili piiri suunas teele jalgrattal,
saab suurema osa ööpäevast täielikku omaetteolekut
nautida, vaid korra päevas (umbes poole tunni jooksul) sõidab
temast mööda 5�6 d?iipi. Nuriseda saab siin vaid selle üle,
et paljud on selle tee enne sind läbinud. Ent kas on mõtet
nuriseda? Maastiku mõjuvust ju eelmiste rändurite pilgud
vähendanud ei ole. Probleemi kirjeldab hästi lugu, mille kunagi
pani reisiraamatute väljaandja Lonely Planet Interneti-leheküljel
kirja üks Aafrika-rändur. Lugu pärineb hästi kallist
Lõuna-Aafrika looduspargist, kus ringi sõitvate safarigruppide
liikumist koordineeritakse nii, et grupid üksteist ei kohtaks.
Väljavõte asjaosaliste
jutuajamisest oli järgmine:
"Siin Alfa 1, kutsun kuuldele Bravo 2. Kas on mulle midagi huvitavat?"
"Siin Bravo 2, võibolla küll, kus sa asud?"
"Sõidame põhja suunas, just möödume suurest
kaljust."
"Teil on õnne, äsja nägime lõvi selles suunas
liikumas!"
Alfa 1 seltskond läheb elevile, paneb valmis fotoaparaadid ja videokaamerad,
auto keerab ümber nurga � ja seal on tõesti lõvi.
Klõps, virrr, klõps, kus on mu varufilm, Irma?
Tagasi laagris, küsimused giidile: "Kas seda juhtub tihti?"
Giid: "Ma töötan siin kaheksa kuud, sõber, ja sõidan
seda marsruuti kolm korda päevas. Ja selle kalju juures on alati
mõni lõvi.""
Niisiis, kas teeb see teie muljed vähem väärtuslikuks
ja lõvi või Edela-Boliivia maastikud vähem reaalseks,
kui neid on enne teid teisedki näinud? Vähem reaalseks ilmselt
mitte, aga vähem väärtuslikuks võib teha küll,
eriti paadunud seiklusteotsija jaoks. Paraku selle häda vastu rohtu
ei ole, sest enamasti otsitakse seninägemata kohti ju selleks,
et seal käimisega teiste ees kiidelda. See tähendab, et kuuldus
uuest ilusast kohast hakkab varem või hiljem levima ning rada
sinna tallatakse sügavalt sisse.
HALVEMAL
JUHUL kannatab seeläbi ka vaatepildi väärtus, aga
nii ei pruugi minna. Näiteks kõigest 1600 elanikuga San
Pedro de Atacama Põhja-T�iilis Atacama kõrbe äärel
on täis võõrastemaju, kämpinguid, suveniiripoode
ja restorane. Läbisõitjaid on seal kõrghooajal kindlasti
rohkem kui kohalikke. Sellegipoolest jätab San Pedro rõõmsa
hipikoloonia, mitte sinu rahakoti rafineeritud tühjendamiseks mõeldud
puhkekoha mulje. Küll aga kannatab turistide rohkuse tõttu
küla lähedal olev Valle de la Luna ehk Kuuorg: päikeseloojang
on seal ilus küll, aga kui loojangu ajaks vurab orgu paarkümmend
väikebussitäit inimesi, siis ei õnnestu seda kuigi
hästi imetleda. "Ma läheks nende vastu sõtta, sest
nemad ajavad teid sirgeks ja nummerdavaid asju ja teevad kaarte paikadest,
millest ei tohiks kaarte teha. Ja sellest ei tule muud, kui ritta pandud
asjad ja käsud ja kogu lõbu elust läind," ütleb
Terry Pratchetti, omapärase fantaasiaga inglise kirjaniku üks
kangelasi. Lõuna-Ameerikas
on kohti, kus elu on nii kaugele arenenud, aga üldiselt pole seal
veel kaugeltki kõik teed sirgeks aetud, asjad nummerdatud ja
paigad kaardistatud. Turismitööstus on kõige kõrgemini
arenenud Argentiinas ja T�iilis, aga sealtki on lootust leida ilusaid
kohti, kuhu massiturism jõudnud pole. Ka tallamata radu on võimalik
leida, eriti Boliivias ja Peruus Andide idapoolsel küljel.