KODUMAA UUDISED MAAILMA MAAD JA RAHVAD |
||||||||||
Mäe tipus voolab aeg sust läbi |
||||||||||
|
Niikaua kui inimene ennast mäletab, on ta ikka pürginud ronima mäe otsa. Mäkke ronimises on midagi avastamisest, uurimisest, rituaalist, saamahimust, uudishimust. Aga ka iseenda tunnetamise vaevalisest teest. Inkad tõusid Andide tippudele, jaapanlase sisesund viib teda siiani kordki elus Fuji tippu. Ja Eestis, kus mägede nime kannavad jupatsid, mis täelistel mägilastel kahe silma vahele jääksid, ronis karjapoiss, see tasase maa laps kõrgema kivi otsa ja häikas: "Mina kivikuningas!" "Sul on seal väga raske, ja alates 5000 meetrist on kogu aeg väga halb olla," kõneleb Tõivo Sarmet. Kogu aeg on külm, märg, kitsas, tüdimus, nälg, raske.""Nii külm on, et seda siin ilma peal ette ei kujuta," räägib Jaan Künnap. "Miinus kakskümmend kraadi ja hirmus tuul! Vahel on tuule kiirus 40 kilomeetrit sekundis. Seda lihtsurelik ei mõista - neljakäpukil oleme käinud. Lükkab kummuli! Ma olen näinud, kuidas sellised jääkamakad veerevad!" ja Künnap näitab kätega jääkamaka suurust. Tema käed kipuvad selleks jääma lühikeseks. Mäed algavad Künnapi ja Sarmeti taolistele meestele sealt, kust need tavalistele mägironijatele lõppevad. "Minulgi oli kord alpinisti raamat," tähendab Künnap, "aga see sai ammu täis. Madalaid mägesid, mis võetud, pole ma sinna ammu sisse kandnud. Elbruse taolisi kirja ei pane. Aconcaguat kah ei pannud." Aconcagua on madal, 40 meetrit jääb seitsmest kilomeetrist puudu. "Instruktorina Pamiiris vedasin mäkke neid algajaid, kes olid kolm-neli aastat mägedes olnud. Tegin neid mägesid iga suve jooksul paarkümmend tükki ära," meenutab Künnap, kes aastaid töötas Pamiiris alpilaagri instruktorina. "Võibolla päris kahtsadat mäge kokku ei tule," püüab meenutada üks eesti alpinismi siiani kõikumatuks jäänud talasid. Mäetippudele saab läheneda mitut moodi. Saab nagu Jaan Künnap, kes on N Liidu ajal alpinistiks õppinud ja aastaid sel alal ka professionaalina töötanud. Ja saab läheneda ka sel mitte just tavapärasel moel nagu Tõivo Sarmet. "Mina pole alpinist," ütleb ta. "Mina pole käinud üheski alpilaagris - olen iseäppija. Ent juba koolipõlves oli mul rännukihk, ja nii hakkasingi tegema matku. Nõukogude ajal oli selline reegel, mis keelas matkajatel mäetippudele tõusmise. "Mis on keelatud, see on huvitav. Kui tipp jääb sinust vaevalt 300 meetrit kõrgemale, siis loomulikult tahad sinna minna." Uutmine tõi muutuse ka alpinismi. "Mina olin esimene, kes ütles, et toome matkadesse tipud sisse," meenutab Sarmet. "Ja tegin siis raskema kategooria matka, kuhu panin kaks seitsmetuhandelist tippu."See oli Pamiiris, ja Kommunism ning Korzhenevskaja olid tippude nimed. "Enne tegime kolme-nädalase ränga matka, ja selle peale veel kaks säherdust tippu." Läbimurre polnud lihtne. Alpinistid vaidlesid vastu, et selline asi pole võimalik, pärast aga püüdsid varjata solvumist: tuleb mingi matkaja ja läheb möödaminnes sinna, kuhu nemad pideva harjutamise toel jõuavad." "Aga ajad olid muutunud ja mina sain öelda, et võin sinna minna mitte kui matkaja, vaid kui nõukogude Liidu kodanik," naerab Sarmet nüüd. Kodanikuna sellest hääbunud liidust ei roninud Jaan Künnap ainult mägede otsa. Tema tegevusvaldkond on laiem. "Olen elukutselt meremees," ütleb ta napilt. Ja kui visamalt pinnida, siis jutustab veidi oma 23 aastat kestnud tööst tuukrina. Volgogradi lähedal Volski hüdroelektrijaama paisu taga võresid puhastades sai Künnap kätte oma sügavusrekordi - 80 meetrit. "Olen vee all ära minestanud, kopsu barotrauma saanud, kõrvatrummid on sisse läinud," räägib ta, justkui loetleks metsast leitud seeni. "Põhiline on, et saad minna ja minna ja minna", vastab Tõivo Sarmet küsimusele, miks valiti nüüd Himaalajast just Cho Oyu, kuhu septembri keskel ronima hakatakse. Ning vaatab justkui sisesunni ajel aknast välja, kaugemale. Maailmas on vaid 14 mäge, mis üle kaheksa kilomeetri kõrged. Cho Oyu on oma 8201 meetriga kaheksatuhandeliste keskmike seas. "See asub Everestile lähedal, vaid 30 kilomeetri kaugusel, ja ega me nii hullud pole, et võtame kohe Everesti", ütleb Sarmet. "Ja tehniliselt on see suhteliselt lihtne, ei pea päevade kaupa nööri otsas rippuma." Cho Oyu tipust paistab kaheksa kaheksatuhandelist mäge, ja see kant on sõlmpunkt, kuhu tahavad minna kõik maailma alpinistid. Teadaolevalt ronisid Cho Oyu otsa esimest korda 19. oktoobril 1954. aastal austerlased Herbert Tichy ja Sepp Jöchler sherpa Pasang Dawa Lama juhtimisel. Praegu pürib selle mäe tippu aastas paarsada alpinisti. Tippu jõuab viiskümmend. Künnapi ja Sarmetiga koos kuuluvad Eesti rühma veel kümmekond ronijat. "Oleme 98 protsenti kindlad, et teeme selle mäe ära," raiub Sarmet kui rauda. "Mägironimine on põhimõtteliselt ohutu tegevus. Me ei lähe kunagi sinna riskima." Ent kes jõuab tippu, kes madalamale, see selgub alles mäe peal. "Kui on aklimatiseeritud, siis ronime paar nädalat," räägib Künnap. "Tippu ja siis kohe tagasi." Kõrgeid mägesid valvatakse hoolikalt nagu kallist varandust. Või et need oskamatutele viga ei teeks. "Salaja minna pole võimalik. Ohutud rajad on teada, need on kontrolli all." Mägimaailm on tsiviliseeritud. Cho Oyule ronimiseks sõlmitakse Nepaali turismiametiga leping, kus on kirjas, et rühmaga kaasas peab olema kohalik sideohvitser ja tema tõlk. Mäkke ronimise eest võetakse raha. Everestil on see 65 000 dollarit. Cho Oyule pääseb neli korda odavamalt. Mäemaks pole mitte ainult mägiste maade riigikassa täitmiseks. Surve mägedele üha suureneb, see toob kaasa ka keskkonnaprobleemid. Mägesid tuleb kaitsta juhuvõõraste eest. Ja koristada, et need ei muutuks lihtsalt maailma kõrgeimateks prügimägedeks. "Mõned mäed on päris kohutavad, seal on vagunite kaupa konservikarpe. Nii on see näiteks Elbruse jalamil," kirjeldab Künnap. "Kuid viimastel aastatel oli alpilaagrites raudne seadus - kümme konservi kirjutati laost välja, kümme pidid alla tagasi tooma." Aconcagual saavad rühmad alumisest kontrollpunktist, millest mööda ei pääse, nimelised plastkotid prügi jaoks. Need tuleb jätta mäel kindlatesse paikadesse, kust kohalik teenistus kotid alla tagasi toob. Teine häda, mis huviliste tulvaga kaasneb, on riski suurenemine. 1953. aastal koos sherpa Tenzing Norgayga Everesti otsa esimesena roninud sir Edmund Hillari hoiatas hiljuti, et Nepaali valitsus peaks piirama mäetippu pürgivate ronijate arvu. "Kuna tippu ronimise eest makstakse 65 000 dollarit, riskeerivad teejuhid vahel lihtsalt rahalistel kaalutlustel," ütles sir Edmund. "Kui inimene sureb üleval seitsme tuhande meetri kõrgusel kurnatusse, on teda alla tuua tohutult raske," ütleb Tõivo Sarmet. "Kui pole just erilist tellimust, mässitakse laip tekki, pannakse kivid peale ja sinna igavesse külmkappi ta ka jääb." Ja Jaan Künnap lisab: "Üles on küll raskem ronida, kuid laskumisel on õnnetusi rohkem. Tähelepanu kaob, tahad kiiremini alla. Lisandub väsimus, kurnatus, nii juhtubki, et ei arvestata lumenõlvasid ja kukutakse neist läbi." Enda puhul peab Künnap 1978. aastat teiseks sünniaastaks. "Jäin ellu, sest olin parasjagu teise mehe köie otsas," ütleb ta napilt. Kuid jutt, et Everesti radu palistavad laibad, on ka küsitav. "Mägironimine pole sõda, see on inimese meelelahutus," kinnitab Sarmet, "õnnetusi ikka juhtub, kuid üle laipade ei minda kuhugi." Päris normaalsed inimesed võtavad vahel kätte ja lähevad uut aastat metsas vastu vätma. Teevad suure lõkke, panevad küünlad elusa kuuse peale,¦ kostab Künnap, kui talt küsida, mis siis mägede otsa ronima tõmbab. "Ega isegi kaljuronimises pole midagi väimatut"¦ lisab siis. "Tuleb vaid sõrmi trennida ja kolmkümmend korda lõuga tõmmata." Nii lihtsalt see käibki, et näiteks Kaukaasias mäni 550 meetrit pikk ja 85-kraadise tõusuga mäenõlv ära võtta. "Lähed seda kolm ööd-päeva järjest. Ööseks riputad kalavõrgu seina peale ja seal sa siis magad." "Ega mina ei ütle, et need mäed mind nii kohutavalt tõmbavad," tõdeb Sarmet. "Mul tuleb seal ronimine lihtsalt suhteliselt hästi välja. Inimene on veidi edev, tahab efekti, mõni ehk imetlebki meid. Aga iseendal on sees hea tunne, ja sellest piisab. See on lihtsalt üks osa minu elust." Inseneriharidusega Sarmet ei pääse ronimisest oma päevatööski. Tema filma Altius kipub oma töödega üha kõrgemale. Kirikutornid, kõrgmajade seinad, taeva all kõrguvad katused on Altiuse töömaa. "Kui "Viru" hotelli seinale oli vaja panna Stockmanni logo või maha võtta "Inturisti" silt, olime meie ainsad, kes sellega hakkama said," toob Sarmet näite ajaloolistest töödest. "Saku õlletehase tohutud mahutid oleme kõik seest ja väljast läbi käinud. See töö on eriti ohtlik, sest süsihappegaasi sisaldus on suur." Kõrgmägede
pildistajaid on veel vähem kui nende otsa ronijaid. "Alpinist on
nagu fotograafki, mõlemad lähevad alati lõpuni,"
ütles Jaan Künnap 6. veebruaril oma fotonäituse avamisel
Kiek in de Kökis. Eesti mäestikufoto suverään Künnap
esineb seal nüüd veel ühe julgustükiga - modelli
rollis. Künnapi esimesed fotod avaldati 1972. aastal, nüüdseks
on ta neid välja pannud paarikümnes riigis, võitnud
ka mitmeid auhindu. Künnap on pildistanud inimest ja loodust,
linna ja maad. Kuid kõige haruldasemad on ikka tema fotod kõrgmägedest.
"Alul pidin oma kaameraid ise mäe otsa tassima, nüüd
aga on aru saadud, et fotosid vajab kogu rühm, ja need lisakilogrammid
jagatakse kamba peale laiali," ütleb ta mägipildistamise
raskuste kohta. Kuid kaasas peab olema kolm-neli kaamerat, ja et neist
mõni ka pildistaks, peab seda põues hoidma. "Olen
Eestis aparaate katsetanud, pakasega õue jätnud, kuid nii
suure külma ja tuulega, nagu on mäetipus, kipub elektroonika
sassi minema." See pole aga veel kõige hullem. "Sõrmed
lähevad hetkega kangeks, pistad need kaenla alla, hakkad
hõõruma... Kinnastega pildistada ei saa, ja nii peadki
väga kiire poiss olema." Kuid Künnapi sõnul on Pamiiris vallutamata ja nimeta tippe veel piisavalt. Nii et jäädvustamise võimalused pole veel otsas. Kõige ligipääsmatumad tipud ei asu Himaalaja lumistes kõrgustes, vaid meist igaühe sees. Nagu kõige sügavamad ja ohtlikumad kuristikud. Nii kinnitab Jaan Künnapi näituse teejuht. Alpinismi on harrastatud kaks sajandit. 1786. aastal ronisid Mont Blanci otsa prantslased Balmat ja Paccard. Tartu ülikooligagi seotud mehed Parrot ja Abovjan on roninud Araratile - 1829. aastal. "Konutad telgis, istud, ootad, mõte enam ei tegutse - ja sa tunnetad, kuidas aeg läheb sinust läbi," ütleb Tõivo Sarmet. "Istud, ja pärast hakkad mõtlema, et kui palju sa seal üleval olid, kaks või kolm päeva, ja ei suuda meenutada. Päevad kaovad vahelt, sest mõnega neist pole mitte midagi seotud." Kuid põhiline on minna ja minna ja minna. On selliseid elamusi, mida pole veel läbi elatud. Ja mille järele tuleb ronida. Ja kui mäge peaaegu polegi, siis ei jää üle muud, kui see välja mõelda. "Siin mägi, seal mägi, paremal kolmas," leidis Tammsaare kirjutada soisest ja lausikust maast. |
|||||||||